Tarom se prăbușește cu directori plătiți cu 5.000 de euro lunar
- Raluca Florescu
- 19 decembrie 2014, 00:00
Sindicatele din compania aeriană atrag atenția asupra veniturilor exagerate ale managementului care încarcă cheltuielile companiei.
Într-un document elaborat de unul din sindicatele cărora sunt afiliați angajații Tarom, se atrage atenția asupra funcțiilor de conducere ocupate de directori de direcții, care nu fac decât să dubleze atribuțiile altor coordonatori. Numirile s-au făcut de către Consiliul de Administrație, singurul care poate lua decizia de angajare sau destituire a directorilor. Trebuie menționat că din acest consiliu nu face parte Christian Heinzmann (CEO Tarom).
Funcții care se dublează
„Există trei directori peste trei direcții deși fiecare dintre aceste unități are propriul coordonator”, se menționează în documentul intrat în posesia EVZ. Acești supra- coordonatori sunt: Directorul Operațional, care coodonează Direcția Operațiuni Zbor (existând deja Director al DOZ), Direcția Tehnică (existând Director Tehnic) și Direcția Operațiuni Sol (existând Director Operațiuni Sol)”. O situație și mai interesantă este în cazul Directorului Financiar, care are subordonate doar Direcția Financiară și Biroul Patrimoniu. Directorul Comercial coodonează în aceleași condiții Comercialul, Relațiile Internaționale și Directorul de Proiect.
Salarii de peste 5.000 de euro
Ce salarii primesc oamenii din boardul Tarom? Potrivit unui document obținut de EVZ, salariul Directorului Financiar este de circa 24.000 de lei (5.400 euro), la care însă pot fi adăugate sume suplimentare. Și directorul de la Operațiuni Zbor sau pilotul șef au venituri similare, „în schimb aceștia mai fac ceva, măcar îi vezi că pleacă în curse, parcă nu e așa de frustrant”, spune un sindicalist Tarom care a vrut să își păstreze anonimatul. „Numirea directorului de la Resurse Umane, de către Consiliul de Administrație, s-a făcut chiar înainte ca postul să fi existat în organigramă”, ne-a mai spus el.
Discrepanță mare
În timp ce directorii au mii de euro, salariile medii pe direcții sunt de câteva mii de lei, e drept, peste media pieței. Tarom întârzie să reintre pe profit și se află practic în insolvență nedeclarată, a spus pentru EVZ unul din membrii Consiliului de Administrație. Deși s-a încercat în 2013 o restructurare a personalului, prin demararea unui program de plecări voluntare, nu a dat roade: rata de plecări a fost mult sub cea scontată, retribuțiile fiind totuși generoase comparativ cu restul veniturilor încasate în piață. Opiniile în companie sunt împărțite. Unii reprezentanți ai sindicatelor consideră că media de 90 de angajați per avion (peste 2.000 de angajați raportat la circa 25 de avioane) este una bună. În schimb, una din cele mai performante companii din piață, Wizz Air, are o medie de numai 40 de angajați.