Înainte de Crăciun, timişorencele pot să-şi cumpere obiecte vestimentare unicat de la târgul de haine deschis zilele acestea în localul Scârţ, loc lejer. Hainele au fost create de o tânără de 25 de ani care vrea să le înveţe pe tinere să înceapă să opteze pentru haine ieşite din comun.
La târg se vând de la paltoane, care costă între 100 şi 200 de lei, fuste, între 50 şi 100 de lei, până la bluze şi rochii de ocazie, care ajung la maxim 300 de lei fiecare. Sub brandul Nude, Emilia Păunescu vinde haine de trei ani. Acum, le vinde mai ales pe internet, pentru că face un master în Viena, dar ori de câte ori are ocazia participă la târguri în ţară. Până la Crăciun tânăra etalează în Scârţ peste 100 de modele casual, create pentru femei cu vârste între 20 şi 30 de ani. "Eu fac haine pentru oameni care vor lucruri diferite. De aceea sunt în serie limitată. Din fiecare model sunt maxim 10 piese", spune designerul.
Fie clasice, fie pentru evenimente speciale
Românii, în general, nu se prea dau în vânt după haine de designer, mai ales dacă e vorba de unul tânăr, cu idei noi. "În România, nu avem un public de modă educat. Oamenii eventual citesc reviste de modă, se uită după trenduri, dar nu au un filtru personal. Majoritatea oamenilor îşi cumpără haine pentru o ocazie, nu pentru a le purta zi cu zi", spune Emilia Păunescu. Timişoara, cu atât mai puţin, nu e un oraş în care oamenii să acorde o atenţie deosebită trendului. "Timişoara nu este un oraş fashion. Foarte mulţi oameni îşi cumpără haine de afară, merg când sunt reduceri în oraşele din vest, Budapesta, Viena, sau mai departe. Când mergi pe stradă vezi haine făcute în masă, mai mult utilitare decât care să exprime ceva. În Bucureşti, magazinul cu care colaborez se adresează unui public mai elitist. Acolo trimit haine făcute special: ori haine foarte clasice, office, ori rochii de evenimente speciale", adaugă Emilia Păunescu.
"Trebuie să ai un capital"
Emilia studiază acum Comunicare şi face un master la Viena. Din 2007, trăieşte de pe urma hainelor pe care le produce şi le vinde fie pe internet, enude.ro, fie la târguri sau la magazinul din Bucureşti. Prin clasa a doua sau a treia, îşi aminteşte că făcea deja schiţe de haine, inspirându-se de la moda Egiptului Antic. "Când am crescut mi-a dat seama că exact asta vreau să fac. A fost o decizie bruscă, mi-am cumpărat materiale, şi în câteva luni am avut şi magazinul deschis. Asta se întâmpla în 2007", mai povesteşte tânăra. Emilia spune destul de greu de rezistat pe piaţa autohtonă. Dar, e un job care poate fi suficient pentru a te finanţa din el. "Să faci haine e o ocupaţie din care poţi să trăieşti, dacă te ocupi numai de asta şi dacă te implici foarte,mult. Nu e uşor, mai ales dacă lucrezi în serie limitată, ca şi mine. Pentru designerii din România e greu pentru că majoritatea magazinelor cu care colaborezi o fac în regim de consignaţie. Comparabil, în străinătate ţi se comandă dinainte un anumit număr de haine din colecţie. Ca designer român trebuie să ai un capital ca să poţi activa. Ca să îmi deschid magazinul, a trebuit să iau credit din bancă", a mai declarat designerul.