Statul român s-a decis să își exercite dreptul de preempțiune și să cumpere pachetul majoritar al acțiunilor pe care Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) le deține la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI. Scrisoarea părții române, care are 49% din acțiunile DMHI, vrând astfel să preia și restul de 51%, a fost trimisă, ieri, companiei mamă din Coreea de Sud, și spre știință, la Mangalia.
Potrivit unor surse din domeniul naval, scrisoarea a fost trimisă în Coreea de Sud, la DSME, în numele ministerului român al Economiei, de către Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, care deține 49% din acțiunile Șantierului Daewoo Mangalia. În document se precizează că, în baza unui articol din adendumul la contractul de societate, partea română își va exercita dreptul de preempțiune pentru a prelua pachetul majoritar deținut de DSME la șantierul sudcoreean din Mangalia. Statul român, fiind coacționar, avea drept de preempțiune. Compania Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) va fi astfel nevoită să înceapă discuțiile cu partea română pentru definitivarea tranzacției.
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Coreea de Sud, hotărâse să își vândă acțiunile deținute la Șantierul Daewoo din Mangalia. Timp de peste un an, compania sudcoreeană a negociat cu olandezii de la Damen Shipyards Group, acționarii majoritari ai Șantierului Naval Damen Galați, ajungându-se, în final, la un acord pentru vânzarea participației de 51% deținută la Daewoo Mangalia Heavy Industries, în schimbul sumei de 26 de milioane de dolari. Însă, prin scrisoarea primită, ieri, prin care coacționarul român anunță că își exercita dreptul de preempțiune, partea sudcoreeană se vede nevoită să cedeze acțiunile, contra aceleași sume, probabil, statului român.
Nici nu e nevoie ca DSME Coreea de Sud să răspundă la scrisoarea părții române, spun sursele cu care a discutat EVZ. Trebuie doar să ducă la îndeplinire procedura de transfer a acțiunilor, de la DSME, către statul român care devine, astfel, acționar unic al Șantierului Naval Daewoo Mangalia (DMHI) prin Șantierul Naval 2 Mai. Angajații șantierului spun că, în acest fel, cei de la Damen, care veniseră deja la Mangalia “își vor strânge bagajele și vor pleca”. Olandezii începuseră, deja, pregătirile pentru preluarea Șantierului Daewoo Mangalia. Urma chiar să se organizeze și o ceremonie festivă, inclusiv cu invitați din străinătate. Navaliștii din zonă au auzit că, după preluarea acțiunilor, partea română ar intenționa să le vândă unui șantier din Germania. Coacționarul român al Șantierului Daewoo Mangalia nu a putut fi contactat.