Marile companii și societăți comerciale vor trebui să-și conecteze casele de marcat la sistemul informatizat al ANAF până pe 30 septembrie. Pe de altă parte, IMM-urile vor face acelați lucru până la finalul lunii ianuarie a anului urmtăro. Ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu spune că măsura va duce la creșterea veniturilor la bugetul public cu aproximativ 2%.
Marii contribuabili vor trebui să-și conecteze casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni începând cu data de 1 iulie şi până la 30 septembrie 2020, în timp ce operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii şi mici vor finaliza procesul de conectare până la data de 31 ianuarie 2021.
Ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu susține că tot acest pachet de informatizare, care a început cu conectarea caselor de marcat la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), va aduce minimum două puncte procentuale venituri în plus la bugetul centralizat al statului.
„Conectarea caselor de marcat e parte din proiectul mare de informatizare, e primul pas. Urmează fişierul electronic în care companiile vor trimite informaţiile electronice către ANAF şi tot în acest an e-facturare. Tot acest pachet înseamnă minimum două puncte procentuale venituri la buget. Dacă ne uităm la PIB-ul de astăzi, 20 miliarde de lei care vin doar din această informatizare. Este cel mai bun randament pentru o investiţie a statului făcută vreodată. Dacă ne uităm la cât investim în sistem versus ce aducem nu există un randament echivalent”, a declarat ministrul Florin Cîţu, la Digi 24.
Potrivit afirmațiilor sale, conectarea caselor de marcat la softul ANAF va înseamna și mai puţine controale la firme dar și o mai mare transparentizare a procesului fiscal.
„Înseamnă că putem să facem controale la distanţă. În mandatul meu v-am spus că cel mult un control pe an se poate face la o companie. Şi aşa mi se pare mult. Informatizarea va permite aceste controale la distanţă şi nu va mai fi nevoie să mergem la companii. Totul este mult mai transparent. În prima etapă vor fi conectate 30.000 de case de marcat. Primul lot îl reprezintă companiile mari şi mijlocii, retailerii, pentru că acolo sunt lucrurile mult mai uşor de conectat. După aceea, bineînţeles, că vom merge către companiile mici şi mijlocii”, a mai arătat ministrul Cîțu.
Datele colectate din AMEF-uri (aparate de marcat electronice fiscale, n.r.) vor fi folosite pentru analiză şi control de la distanţă, astfel încât să conducă la reducerea substanţială a numărului controalelor fizice inopinate şi la concentrarea verificărilor pe zonele de risc identificate.
Conform MFP, la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat.