Jaguarul de peste 1 milion de euro r?mâne un vis

Oficialii Jaguar au anun?at ieri c? proiectul C-X75 a fost suspendat ?i c? nu vor mai produce cele 250 de unit??i promise ale ma?inii de 1,1 milioane de euro.

Apari?ia conceptului C-X75 la expozi?ia auto de la Paris, din 2010, a creat discu?ii aprinse între pasiona?ii de ma?ini. Optimi?tii considerau c? un astfel de model ar readuce marca Jaguar în topul produc?torilor de ma?ini de lux. Ceilal?i, pesimi?tii, c? dezvoltarea unui asemenea proiect, într-o perioad? atât de tulbure, nu va face decât s? duc? produc?torul britanic la marginea pr?pastiei. Culmea este c? ambele opinii se dovedesc acum foarte aproape de adev?r ?i, mai mult decât atât, au avut darul de a fi principalele idei luate în calcul de oficialii Jaguar ?i de cei ai grupului indian Tata Motors, de?in?torul companiei Jaguar Land Rover (JLR). În cei doi ani în care proiectul C-X75 a fost în aten?ia publicului gra?ie caracteristicilor excep?ionale anun?ate de produc?tor, Jaguar a câ?tigat un important capital de imagine. Nici nu era dificil dac? avem în vedere c? inginerii britanici promiteau, în 2010, c? vehiculul sport cu dou? locuri va fi propulsat de patru motoare electrice ata?ate fiec?rei ro?i ?i c? acestea vor fi alimentate printr-un sistem revolu?ionar care includea baterii ultrau?oare ?i microturbine. Gra?ie acestui sistem conceptul ini?ial putea dezvolta de 780 CP. Cel pu?in asta sus?ineau proiectan?ii s?i. A urmat schimbarea acestei „viziuni” într-una mult mai apropiat? de vremurile în care tr?im. Oficialii JLR au anun?at c? varianta de serie a conceptului va fi animat? de un sistem hibrid compus din motoare electrice ?i un propulsor de 1.6 litri alimentat cu benzin?. Visul 100% electric a fost l?sat în urm?. Chiar ?i a?a, C-X75 putea ajunge la o vitez? maxim? de 322 km/h cu un consum de carburant ?i emisii de CO2 „minime” - sub 99 g/km, dup? spusele inginerilor. În mai 2012, Jaguar declara cu t?rie c? vor fi produse doar 250 de unit??i ale superma?inii pentru a fi men?inut exclusivismul. A fost dezv?luit ?i pre?ul estimativ: 900.000 de lire sterline. Adic? ceva mai mult de 1,1 milioane de euro. Ei bine, dup? ce au crescut în ochii publicului gra?ie acestei frumoase istorii, iar preluarea de c?tre indienii de la Tata – la vremea respectiv?, considerat? un pas înapoi pentru un brand britanic de lux – a fost trecut? de public la capitolul investi?ie profitabil?, a venit momentul trezirii din vis. Joi, oficialii Jaguar au anun?at oprirea proiectului ?i anularea asambl?rii celor 250 de unit??i promise. „Dup? o reevaluare temeinic? a condi?iilor de pia?? pe termen scurt, viziunea companiei este c? «peisajul» economic actual nu permite lansarea unui supercar precum C-X75”, au men?ionat cei de la JLR. Cu toate acestea, conform ?efului m?rcii Jaguar, Adrian Hallmark, tehnologiile dezvoltate împreun? cu echipa de Formula 1 Williams pentru proiectul C-X75, nu vor fi abandonate, urmând a fi utilizate la alte vehicule ale companiei. Prin urmare, Jaguarul de 1,1 milioane de euro care trebuia s? concureze de la egal la egal - ?i chiar s? dep??easc? prin tehnologie - superma?ini precum Ferrari Enzo, McLaren P1 sau Porsche 918 r?mâne, pentru moment, un vis. Unul pe care cheltuielile imposibil de recuperat, implicate de dezvoltarea proiectului, îl pot transforma într-un co?mar. În ciuda buzunarelor indiene, largi ?i pline, care sus?in produc?torul britanic Jaguar Land Rover.