Un bucureştean reclamă că a fost sunat de angajaţii mai multor bănci şi rugat să-şi caute anumiţi vecini şi să le transmită mesajul "să ia legătura cu banca". Demersul e ilegal.
"Bună ziua! Puteţi să-i transmiteţi vecinului dv. să ia legătura cu banca, vă rog?". Este fraza pe care mulţi români fără vreo legătură cu băncile o aud, de cele mai multe ori pe telefoanele fixe.
A păţit-o Ionuţ Geană, un bucureştean de 28 de ani, de câteva ori. Reprezentanţii băncilor susţin că este o practică folosită la scară largă, de toate instituţiile bancare, însă experţii în Protecţia Consumatorilor atrag atenţia că este ilegală şi recomandă reclamarea unor astfel de abuzuri.
"Nu mă sunau să-i anunţ că au câştigat marele premiu"
"În ultima vreme am fost sunat lunar pe telefonul fix (numărul fiind luat din cartea de telefoane) de angajaţii mai multor bănci, printre care Piraeus şi Raiffeisen, pentru treburile lor nerezolvate cu câţiva vecini de-ai mei. Îmi cereau să le transmit vecinilor "să ia legătura cu banca". Nu mi-au spus direct că vecinii au ratele neachitate, dar bănuiesc că nu mă sunau să-i anunţ că au câştigat marele premiu...Nu poate fi în niciun caz de bine", detaliază Ionuţ Geană.
Deşi le-a explicat că pe unii vecini nici nu îi cunoaşte şi nici nu e treaba lui să le transmită astfel de mesaje mai ales că se încalcă şi un contract între bancă şi client, bărbatul povesteşte că i s-a explicat că aceasta este procedura bancară practicată când o bancă nu poate lua legătura cu un client.
Contactaţi de EVZ, reprezen tanţii Piraeus nu au vrut să comenteze acest caz, motivând că au încercat de multe ori să explice această procedură, care e folosită de toate instituţiile bancare, nu doar de ei. În cazul Raiffeisen, reclamantul nu a putut fi identificat.
"Din informaţiile pe care le-am verificat până acum, nu am identificat situaţia prezentată şi nu putem confirma contactarea telefonică a domnului Ionuţ Geană. În principiu, orice persoană care are numărul de telefon public (în cartea de telefon) poate fi contactată de oricine. Există şi opţiunea de a păstra secret numărul de telefon", au explicat oficialii băncii.
Practică ilegală
Specialiştii în Protecţia Consumatorilor susţin însă că această practică e ilegală. "În relaţia noastră cu băncile le-am atras atenţia că nu este legal să facă aşa ceva. Vecinul nu are nicio legătură cu problemele mele cu banca. În cazul în care convorbirile se repetă, încercaţi să obţineţi o dovadă (document scris din partea băncii sau o înregistrare) şi să reclamaţi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor", este sfatul preşedintelui ANPC, Constantin Cerbulescu.
De asemenea, folosirea unui număr de telefon (fie el din cartea de telefoane) în mod repetat reprezintă o ilegalitate, atât timp cât afectează persoana în cauză. O persoană "deranjată" insistent de o persoană fizică poate face reclamaţie la Poliţie pentru hărţuire, iar dacă o persoană juridică face acest lucru încalcă drepturile acelei persoane cu privire la utilizarea datelor cu caracter personal.
"Având în vedere faptul că datele personale pot fi utilizate numai dacă persoana vizată şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare, se poate concluziona că băncile au încălcat Legea 677/2001 privind protecţia datelor personale", este de părere Mihai Titichi, şef serviciu juridic la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România.
"O astfel de practică nu e legală. Vecinul nu are nicio legătură cu problemele mele cu banca. În cazul în care convorbirile de acest gen se repetă, obţineţi o dovadă şi reclamaţi la ANPC.", CONSTANTIN CERBULESCU, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor