Succesul omuleţilor din plastic

Figurinele Playmobil, întotdeauna zâmbitoare şi pacifiste, produse de compania germană de jucării Geobra Brandstatter, au cucerit cu succes universul copiilor din peste 70 de ţări şi se menţin de 35 de ani între preferinţele celor mici, în ciuda invaziei de produse de pe pieţele asiatice.

Cheia reuşitei ar fi faptul că jucăriile, înalte de maximum 7,5 centimetri, „dezvoltă creativitatea copiilor şi îi pregătesc pentru societatea de azi“, spune Andrea Schauer, directorul fabricii germane. În 1974, singurele figurine care au fost lansate pe piaţă erau un călăreţ, un indian şi un muncitor. Cu timpul, au mai apărut poliţişti, piraţi, prinţese, castele, un spital, un aeroport, o fermă, nenumărate jocuri creative.

60% din jucării sunt fabricate la Zirndorf, în Germania, iar 30% în Malta. Compania mai are două fabrici, una în Spania şi cealaltă în Republica Cehă, unde 160 de angajaţi asamblează piesele. Numai componentele electronice provin din China, adică 2% din compoziţia jucăriilor, ceea ce reprezintă o excepţie în condiţiile în care majoritatea jucăriilor vândute în SUA sau Europa sunt produse în China.

„În Japonia şi Statele Unite ni se reproşează că suntem prea pacifişti,“ spune directorul companiei germane, precizând că nu intenţionează să producă jucării cu tematică violentă, chiar dacă acestea aduc cei mai mulţi bani. Compania care are 2.800 de angajaţi, cu o cifră de afaceri de 459 de milioane de euro, nu are de gând să-şi externalizeze producţia pe piaţa chinezească, de teama lipsei personalului calificat şi a posibilei piraterii.