Despre cardul de asigurat de sănătate se vorbește din anul 2009. Alături de dosarul și rețeta electronică ar trebui să poată opri prescripțiile false sau serviciile medicale fictive. Circa 20% din rețetele compensate se estimează a fi date în fals în sistemul de asigurări.
Doctorii și patronii de clinici medicale care obișnuiesc să prescrie servicii medicale care nu se acordă sau rețete fictive, pentru a-și completa veniturile, vor putea fi deconspirați mult mai ușor dacă vor mai recurge la astfel de proceduri de anul viitor, când ar trebui să intre în funcțiune și cardul electronic de asigurat. De astăzi începe distribuția cardului, însă mai sunt de trecut multe obstacole pentru ca tot sistemul informatic să fie complet funcțional. În campania „Medicul de gardă”, găzduită de ziarul nostru, am urmărit și semnalat în repetate rânduri piedicile și reușitele pe care acest sistem informatic le-a avut din partea autorităților sau a medicilor.
Finanțat din bani europeni
Rețeta electronică, urmată de dosar electronic și card sunt cele trei componente care pot ajuta la controlul furturilor. „Sistemul Informatic integrat pentru dosarul de sănătate” și „Prescripția electronică ” , în valoare de 164.307.038,87 de lei, respectiv 48.549.000 de lei, sunt finanțate prin Fondul de Dezvoltare Regională, în baza contractului încheiat cu Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale în calitate de Organism Intermediar și au fost demarate în mandatul lui Lucian Duță.
Avem rețetă și dosar electronic active, urmează cardul
După ce rețeta electronică a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2013, de anul viitor ar trebui să se întâmple același lucru și cu așteptatul card de asigurat. Dosarul electronic este și el în funcțiune, din aprilie 2014, 5 milioane de români având datele activate online și putând să-și verifice prescrierile sau serviciile date pe numele lor. Dosarul electronic cuprinde istoricul medical al fiecărui pacient: alergii, vaccinări, rezultatele analizelor, investigațiilor. „România este a treia țară din lume după Lituania și Singapore în care funcționează Dosarul electronic al pacientului”, declara recent dr. Marius Filip, expert onorific al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Poștașii încep de astăzi să livreze cardurile de asigurat către bucureșteni, iar de luni demarează distribuția lor și în țară. În total, vor fi livrate peste 12 milioane de carduri. Poștașii vor bate la ușă de două ori. Dacă nu reușesc să găsească pe nimeni acasă, lasă un aviz pe care e trecut și numărul de telefon al oficiului poștal. „Cardurile nu trebuie date doar personal, ci și membrilor familiei. Ar fi greu să găsim direct destinatarii”, ne-a declarat un diriginte poștal din Capitală.
În opinia celui care a inițiat proiectul, fostul șef al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Lucian Duță, distribuția cardurilor era posibilă încă de acum doi ani și jumătate. „Este anormal să plătim 10 milioane de euro pentru distribuție Poștei, când s-ar fi putut face gratis prin medicii de familie. Avem de-a face cu o acțiune de propagandă ieftină electorală pe care primul ministru și ministrul Sănătății o fac. E o cheltuială inutilă ”, este opinia fostului șef CNAS, care este îngrijorat și pentru faptul că multe carduri vor fi returnate către casele de asigurări. „Totul este în bătaia de joc a pacientului. Și faptul că se angajează ca acest card să fie activat de la 1 ianuarie 2015 este o propagandă
Ce mai poate sta în calea informatizării Sănătații
Pentru ca datele medicale alte tuturor românilor să fie încărcate în sistemul informatic al asigurărilor este nevoie ca medicii să aibă obligația să completeze dosarul electronic. Cele 5 milioane de dosare încărcate până acum sunt ale celor care s-au prezentat la medic din luna aprilie 2014. „Autoritățile trebuie să aibă curajul să impună medicilor să completeze obligatoriu în dosarul electronic datele pacienților”, este de părere Lucian Duță (foto), care e sceptic că acest lucru se va întâmpla de anul viitor. Pe lângă întârzierile în distribuția cardurilor, din cauza faptului că mulți români nu vor fi găsiți, sunt necesare câteva luni în care sistemul nou trebuie să funcționeze în paralel pentru a se depista eventuale erori.