Sub ameninţarea protestelor. Patronatele din transporturile rutere vor plafonarea tarifelor la RCA

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI solicită Guvernului extinderea perioadei de plafonare a tarifelor asigurărilor RCA cel puțin până la data de 31 decembrie 2017. În acest sens ei doresc o Hotărâre de Guvern care să reglementeze această cerinţă, mai ales că prin OUG 54/2016, care stipula stabilirea unui tarif de referință sau decontarea direct, nu este aplicată de nicio firmă de asigurări. Noua lege RCA se află încă pe traseul de aprobare și nu va intra în vigoare până la data de 19 mai 2017, atunci când va expira perioada celor şase luni de plafonare a tarifelor RCA.

Potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), piața asigurărilor auto obligatorii a crescut și în trimestrul patru al anului 2016, în condițiile în care tarifele RCA au fost plafonate, continuând trendul ascendent din ultimii cinci ani. Astfel, volumul total al primelor brute subscrise pe segmentul RCA a atins în anul 2016 un total de 4,03 miliarde lei, în creștere cu 30% față de anul precedent.

Cu toate acestea, în lipsa unor măsuri concrete din partea Guvernului, Parlamentului, ASF și Consiliului Concurenţei, după data de 19 mai 2017, firmele de asigurare vor reveni la tarifele practicate înainte de plafonare, tarife netransparente în care erau incluse toate costurile de operare ale firmelor de asigurări, deși aceste firme au mai multe linii de business, afirmă patronatele, ceea ce va face patronatele să recurgă la proteste la nivel național.

Industria transporturilor rutiere reprezintă 5% din Produsul Intern Brut (PIB) prin cele peste 35.000 firme de transport mărfuri și persoane active, care operează aproape 200.000 de autovehicule licențiate de transport marfă de peste 3,5t și de transport persoane de peste 1+8 locuri, angajând peste 400.000 de lucrători. Aceste firme generează venituri importante la bugetul statului, prin plata accizelor, TVA, impozit pe profit sau venit și contribuții sociale. Totodată, industria de transport rutier asigură buna funcționare a întregii economii, în condițiile în care 85% din transportul de bunuri din România se realizează pe cale rutieră. Revenirea la un tarif RCA minim pentru un autocamion sau autocar de 5.000 euro la clasa B0 ar însemna condamnarea la faliment a întregii industrii de transport rutier.