STUDIU: Minţim mai mult în mesaje scrise decât faţă în faţă

Oamenilor le este mai uşor să mintă atunci când scriu mesaje, decât în alte situaţii de comunicare, întrucât se simt mai puţin analizaţi de către persoanele cu care vorbesc, arată un studiu recent al cercetătorilor americani.

Potrivit MedicineNet.com, oamenii de ştiinţă de la Wichita State University School of Business (Kansas, SUA), lucrând în colaboare cu specialişti de la University of British Columbia, din Canada, au avut 170 de voluntari, studenţi în managementul afacerilor, care au realizat tranzaţii false cu acţiuni. Acestea au avut loc fie în persoană, prin videoconferinţă, audio chat, fie prin trimiterea de mesaje scrise. Falşilor brokeri li s-a spus că vor primi recompense băneşti dacă vor avea vânzări mari. Li s-a dat de asemenea informaţia că acţiunile pe care le vând urmează să îşi piardă jumătate din valoare. Cei mai mulţi, înşelaţi prin sms Cumpărătorilor li s-a spus că vor primi bani în funcţie de valoarea acţiunilor, dar nu li s-au oferit alte detalii înainte de tranzacţie. Ulterior, ei au fost întrebaţi dacă brokerii i-au înşelat. Studiul a arătat că probabilitatea ca cei care au primit informaţii prin intermediul mesajelor scrise să raporteze că au fost înşelaţi era cu 95% mai mare decât în cazul celor care au participat la videoconferinţe. De asemenea ei erau cu 31% mai predispuşi să îşi acuze brokerii de înşelăciune decât cei care au făcut tranzaţia faţa în faţă şi cu 18% mai predispuşi decât cei care au avut la dispoziţie un chat audio. Efectul "în lumina reflectoarelor" Explicaţia oferită de cercetători pentru primul set de rezultate este legată de faptul că oamenii se simt ca şi când se află „în lumina reflectoarelor” atunci când comunică prin videoconferinţă. Echipa, condusă de David Yu, asistent universitar la Wichita State University, consideră că studiul îi poate feri pe consumatori de mai multe tipuri de probleme, precum fraudele on-line.