Strategul Airbus demisioneaza

Esecurile EADS, constructorul european de avioane, par sa se tina lant.

Directorul de strategie al grupului aerospatial european EADS - companie care produce si aeronavele Airbus - Jean-Paul Gut si-a anuntat ieri demisia. Acesta a renuntat la functie in urma neintelegerilor cu cei doi manageri generali ai companiei - unul francez si altul german - referitoare la structura acesteia.

Demisia lui Gut este una dintre nenumaratele probleme care au marcat activitatea grupului in ultimul timp, legate de modificarile structurii de conducere, de amanarea lansarii pe piata a unor noi avioane, precum si o ancheta referitoare la folosirea unor informatii confidentiale pe piata de capital.

EADS, corporatie creata in 2000 prin fuziunea producatorilor de avioane din Franta, Germania si Spania, este compania-mama a constructorului francez de avioane Airbus, care are operatiuni in mai multe tari din Europa.

Intr-un interviu acordat cotidianului francez „Le Figaro”, Gut a afirmat ca motivul plecarii sale tine de dezacordurile avute cu cei doi reprezentanti ai conducerii asupra organizarii grupului si ca in viitor isi propune sa-si deschida propria firma de consultanta. Fostul strateg al avioanelor europene a mai precizat ca va primi 2,8 milioane de euro in contul indemnizatiilor renuntarii la functie.

Subiect fierbinte in campania electorala Sindicatul Airbus a anuntat recent ca aproape 7.000 de angajati ai companiei si-ar putea pierde locul de munca in perioada urmatoare, pe fondul intarzierilor legate de lansarea pe piata a modelului gigant A380. Franta va fi cel mai afectat stat din cele patru in care activeaza Airbus, intrucat mai mult de jumatate dintre angajatii care vor fi disponibilizati locuiesc in Hexagon.

Problema Airbus a tinut capul de afis al dezbaterilor politice in campania prezidentiala, iar noul presedinte francez, Nicolas Sarkozy, a opinat ca statul francez ar putea sa intervina printr-o infuzie de capital, asa cum s-a intamplat in cazul grupului de inginerie Alstom, aflat in pragul falimentului in 2004.

POZITIE

Rusii au dat Airbus pe Boeing Compania rusa de transport aerian Aeroflot a anuntat, in urma cu cateva zile, ca va reactualiza un acord in valoare de doua miliarde de dolari incheiat cu producatorul american Boeing, principalul contracandidat al Airbus in constructia de aeronave. Acordul a fost suspendat anul trecut, iar analistii sustin ca motivul care a stat la baza acestei decizii a fost deteriorarea relatiilor politice intre autoritatile de la Moscova si cele de la Washington. Rusii ar urma sa achizitioneze astfel 22 de aeronave de tipul 787.

Un contract similar era pe punctul sa fie incheiat cu constructorul european Airbus, care a apreciat ca nu va putea respecta insa termenul-limita de livrare a primei aeronave A350 pentru 2010. Schimbarea pozitiei Rusiei in raport cu Boeing mai are o justificare politica, fiind o urmare a esecului autoritatilor de la Moscova de a dobandi o pozitie mai importanta la EADS, compania-mama a Airbus.

Aparent, Boeing a intrat puternic pe piata ruseasca: la contractul semnat cu Aeroflot se va adauga un protocol privind extinderea cooperarii cu producatorul rus de aeronave Suhoi. Producatorul american acorda deja consultanta firmei Suhoi la activitatile de proiectare, marketing si productie a avionului Suhoi Superjet, iar extinderea colaborarii presupune infiintarea unor centre de pregatire a personalului de zbor.

Pentru Airbus, pierderea unui asemenea contract ar putea insemna punerea in aplicare a planului de restructurare. Cumparatori pentru uzinele care ar urma sa fie inchise exista deja, asa cum este producatorul american de fuzelaje Spirit AeroSystems.