Străinii vor la mare în hoteluri de patru stele

Turiştii străini ar veni în număr mai mare în România dacă ar beneficia de locuri de cazare cu confort sporit. Litoralul este dominat în proporţie de 70% de hotelurile de una şi două stele, peste o cincime din camere fiind deţinute de zece „baroni“ ai litoralului, după cum scrie revista „Capital“ de astăzi.

Lipsa locurilor de cazare de un standard mai ridicat este unul dintre principalele motive pentru care străinii evită să vină la mare în România. În 2007, litoralul românesc a fost vizitat de 1,2 milioane de turişti, iar pentru anul acesta autorităţile estimează sosirea a 1,4 milioane de turişti.

„Există un mare deficit în ceea ce priveşte hotelurile de trei, patru şi cinci stele“, afirmă Lucia Morariu, secretar de stat pe turism în cadrul Ministerului pentru IMM-uri, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. Mai e loc pe piaţă Potrivit unei analize publicate în ediţia de astăzi a revistei „Capital“, marii jucători de pe litoral mizează pe fondurile europene pentru a-şi moderniza hotelurile. În perioada 2008-2013, pentru modernizarea şi extinderea capacităţilor de cazare sunt disponibile fonduri în valoare de peste 30 de milioane de euro. Pentru modernizare sunt necesare investiţii urgente. Lucia Morariu consideră chiar că cei care nu sunt dispuşi să le facă nu vor supravieţui. Potrivit oficialului, „cei care deţin hoteluri de una şi două stele au vrut să vândă, însă preţurile cerute au fost prea mari“.

În aceste condiţii, pentru investitorii interesaţi să aibă afaceri la mare ar putea fi mai ieftin să construiască un nou hotel la standarde ridicate decât să renoveze unul vechi, dar cumpărat contra unor sume foarte mari. Aceştia trebuie să ţină cont însă de prezenţa utilităţilor, care costă mult şi depind de decizia autorităţilor. Oricum, la mare se construieşte mult, în special în staţiunile Mamaia Nord şi Năvodari, spune secretarul de stat pe turism. În opinia ei, loc pe piaţă există, însă pentru hotelurile de la patru stele în sus. „Litoralul românesc e cerut pe piaţa internă şi va fi cerut şi pe piaţa externă dacă standardele de cazare vor fi corespunzătoare“, adaugă Morariu.

Primii zece proprietari de hoteluri de pe malul Mării Negre din România deţin peste 13.000 de camere, însemnând o cincime din capacitatea totală de cazare, care se ridică la 60.000 de locuri de cazare. THR Marea Neagră are cele mai multe camere Primul mare jucător de pe piaţa hotelieră de pe litoral este THR Marea Neagră, al cărei acţionar este SIF Transilvania. Compania are peste 6.100 de camere pe litoral. THR este urmată de fraţii Micula, care deţin 12 hoteluri cu o capacitate de peste 2.800 de camere. Pe locul al treilea se află Unita Turism, cu 1.452 de camere, urmată de compania Perla Majestic, controlată de omul de afaceri Mohammad Murad, patronul Spring Time. Cu toate că litoralul nostru atrage investiţii în turism, marile lanţuri hoteliere internaţionale încă îl ocolesc. Excepţie face Accor, care are un hotel Ibis în Mamaia. TOP Cine controlează litoralul românesc MIHAI FERCALĂ > Hoteluri: 32, în Eforie Nord şi Sud, Venus, Saturn, Neptun > Număr camere: 6.180 > Cifră de afaceri: 21 de milioane de euro (2007) SIF Transilvania controlează peste 77% din capitalul social al THR Marea Neagră, companie care reuneşte toate deţinerile semnificative ale societăţii de investiţii conduse de Mihai Fercală. THR Marea Neagră previzionează un profit de 4,36 milioane de lei în 2008, de aproape patru ori mai mic decât cel realizat anul trecut.

VIOREL MICULA > Hoteluri: Bâlea, Caraiman, Clăbucet, Craiova, Romanţa, Terra, Prahova (Neptun), Craiova, Slatina (Olimp), Patria, Unirea, Naţional (Mamaia) > Camere: 2.856 > Cifră de afaceri: N/A Pe locul al doilea în ceea ce priveşte investiţiile pe litoral din punctul de vedere al numărului de camere, Viorel Micula, alături de fratele său Ioan, deţine 12 hoteluri, cea mai mare parte fiind de două stele. Viorel şi Ioan Micula mai au patru hoteluri în Bihor, unde îşi are sediul central compania lor, European Drinks. JOSEF GOSCHY > Hoteluri: Amiral, Comandor, Orfeu (Mamaia), Amfiteatru, Belvedere, Panoramic (Olimp), Onix, Safir (Cap Aurora) > Camere: 1.452 > Cifră de afaceri: 10,9 milioane de euro (2006) Omul de afaceri timişorean Josef Goschy este al doilea mare jucător de pe piaţa hotelieră din România şi al treilea de pe litoral, prin Grupul Unita Turism, pe care îl deţine. Cele trei hoteluri din Olimp au fost cumpărate în două etape: 54% din acţiuni prin licitaţie, iar restul de până la 93,5% de pe piaţa Rasdaq.