Un cojoc realizat după tiparul tradiţiei româneşti, specifică zonei Bistriţa Năsăud, a fost vândut pe site-ul unui brand celebru la un preţ exorbitant, fără a fi precizată, însă, sursa originală a creaţiei.
Comunitatea online dedicată promovării iei româneşti ca brand de ţară, „La Blouse Roumanie“, a atras atenţia (imediat după aflarea veştii că un pieptar câmpenesc cu bumbi de Năsăud, manufacturat în India şi aparţinând colecţiei Figue, a fost vândut pe site-ul Moda Operandi cu suma de 4.392 de euro) asupra faptului că tot mai multe produse textile produse după tipare sută la sută româneşti ajung să invadeze pieţelele Occidentului fără a fi făcută o cât de mică referire la originea lor.
„Este o copie a brandului Figue care i-a schimbat denumirea în Gypsey Vest“, a declarat Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea „La Blouse Roumanie“. Ea a mai adăugat că „majoritatea pieselor de inspiraţie esteuropeană din colecţia Figue sunt realizate în India, o serie de modele de cămăşi româneşti fiind executate manual de artizani indieni pentru brandurile globale”.
Industria artizanală românească s-a prăbuşit după 1989, după o istorie de aproape 100 de ani. „Pentru un afacerist de succes e mult mai eficient să colaboreze cu artizanii indieni, organizaţi într-un sistem susţinut de statul indian, decât să vină în România, la Bistriţa, şi să caute ultimul cojocar de pieptare“, mai notează Andreea Tănăsescu care este de părere că acest tip de practică, de a fura elemente tradiţionale din România, a intrat în normalitatea business-ului de fashion.