Premierul Emil Boc a solicitat Fiscului o inspecţie generală la benzinari, după ce primele controale au arătat că scumpirile la pompă nu s-au justificat.
Fiscul va demara controale amănunţite la companiile petroliere, la solicitarea premierului Emil Boc, după ce un raport preliminar arată că preţul carburanţilor a crescut nejustificat în 2010.
În plus, aceste scumpiri nu sau reflectat în profituri majorate, aşadar nici în banii colectaţi de stat, potrivit unui raport al Autorităţii Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). "Solicit ANAF să declanşeze inspecţia fiscală generală la societăţile petroliere, pentru a vedea dacă veniturile realizate din creşterea preţurilor la combustibil sunt reflectate în profiturile firmelor şi implicit în impozite şi taxe plătite la buget", a declarat ieri Boc.
ANAF: Profiturile n-au fost pe măsura scumpirilor
Todată, premierul a cerut Consiliului Concurenţei o analiză suplimentară a pieţei carburanţilor, pentru a vedea dacă a existat o practică de monopol, având în vedere că toate societăţile din domeniu au majorat concomitent, aproximativ cu acelaşi procent, preţul carburanţilor.
Companiile petroliere au majorat cu 20% preţul carburanţilor la pompă anul trecut, în condiţiile în care cheltuielile de producţie au rămas relativ constante, a declarat Dragoş Bogdan, vicepreşedinte ANAF. Potrivit lui, în mod normal, scumpirile trebuia să se reflecte în profituri.
Cum se apără benzinarii
Reacţia principalelor trei companii petroliere la declaraţiile autorităţilor nu a întârziat.
Astfel, compania OMV Petrom, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de distribuţie a carburanţilor, cu o cotă de circa 40%, spune că majorările de anul trecut au avut la bază în principal aprecierea cotaţiilor. Astfel, preţul motorinei practicat în staţiile Petrom a crescut cu 24% anul trecut, de la 3,78 lei/litru, media din ianuarie, la 4,7 lei/ litru, în decembrie. Majorarea a fost calculată astfel: 8% din mărirea taxelor (majorarea TVA având cel mai mare impact) şi 16% din creşterea cotaţiilor internaţionale la motorină şi deprecierea leului în faţa dolarului.
La benzină, scumpirea a fost de 20%, de la 4,02 lei/litru la 4,82 lei/litru, media lunară în decembrie. Impactul taxelor a fost de 8%, iar al cotaţiilor la benzină şi al evoluţiei cursului leu/dolar – de 12%.
De asemenea, reprezentanţii Rompetrol susţin că au pus la dispoziţia ANAF şi Consiliului Concurenţei toate informaţiile solicitate, oferind şi lămuriri privind formarea preţurilor. "Modul de interpretare al datelor rămâne la latitudinea instituţiilor statului, dar din primele concluzii apărute în presă observăm faptul că există o serie de neclarităţi care nu reflectă situaţia actuală", au transmis aceştia.
Constantin Tampiza, reprezentantul grupului rus LukOil în România, a afirmat ieri la un post de televiziune că raportul Fiscului nu ţine cont de situaţia reală. El a explicat că din marja de profit practicată, de sub 6%, "dacă scădem cheltuielile, nu mai rămânem cu nimic".
Aflat între cele două tabere, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Florin Pogonaru, a remarcat că statul dă vina pe companiile petroliere, iar acestea dau vina pe stat pentru preţul carburanţilor.
Scumpiri peste măsură
"Cred că există exagerări din partea companiilor petroliere, dat fiind că accizele sunt sub nivelul european. O urmărire severă a evoluţiei preţurilor e necesară", ne-a spus şeful AOAR.
Potrivit lui, consumatorii au reacţionat la o scumpire dincolo de standardul de viaţă: "E un prim semnal că trebuie să fim atenţi încotro se duc preţurile, inclusiv pentru alimente".
"Trebuie văzut dacă a existat o practică de monopol, având în vedere că, practic, concomitent toate societăţile au majorat, aproximativ cu acelaşi procent, preţul carburanţilor.", EMIL BOC, premierul României