Monumentul eroilor care au apărat Revoluţia de la 1848 a fost înghesuit într-un cufăr Louis Vuitton, cu acordul autorităţilor.
Monumentul pompierilor care au murit la 1848, apărând Revoluţia română, şi-a găsit zilele astea o întrebuinţare comercială invidiată de orice doamnă. Primul model de geantă creat de Louis Vuitton îmbracă statuia fără să lase pe afară niciun centimetru de istorie. Motivul: lansarea în România, săptămâna trecută, a brandului de lux.
Ideea i-a aparţinut directorului de evenimente de la „L.V.“, Flemming Fallesen. Aprobarea a venit însă prompt de la autorităţile bucureştene, cu voie de la comisia care ar trebui să apere monumentele istorice din Ministerul Culturii.
Ştefan Damian, directorul acestei comisii, nu vede niciun păcat în asta: „Şi care-i problema că am dat acest aviz? E o intervenţie temporară, un curent estetic european, iar Louis Vuitton face parte din iconurile culturii europene. Dacă gândiţi aşa, duceţi-vă la «România Mare»!“.
Primarul Adriean Videanu, a cărui instituţie din subordine a dat şi ea un aviz pentru acoperirea statuii, nu ştia ieri nimic şi, în glumă, a exclamat un: „Nu ne-or fura ăştia statuia?!“.
Secretarul de stat în Ministerul Culturii, Virgil Niţulescu, are doar o opinie, nu şi competenţă asupra problemei: „Nu mi se pare moral, dar e un aviz dat fără acordul ministerului. Domnul Damian trebuie să răspundă pentru asta!“.
Singurul loc eligibil
Mihai Ursa, PR-ul „LV“ România, susţine că Flemming Fallesen a fost informat despre însemnătatea monumentului înainte de a obţine toate avizele de la autorităţi. Totuşi, Ursa nu consideră că e vreo diferenţă între deschiderea oficială de la Paris, unde o clădire de pe Champs Élysées a fost înfăşurată cu o reclamă, şi geanta aruncată peste monumentul nostru. „Depinde ce înţelegem prin monument: până la urmă nu contează dacă e vorba de o construcţie mică sau de o clădire de pe o stradă intrată în istorie“, expune Mihai Ursa gândirea economică a celor de la Vuitton.
Ursa bănuieşte că monumentul ar fi un omagiu adus „pompierului necunoscut“, dar susţine că nu aveau unde să amplaseze cufărul decât în acel loc, altfel riscau să ştirbească importanţa lansării Vuitton în România. Ursa ne consolează, totuşi, cu faptul că autorizaţia pentru reclamă va expira într-o săptămână.
ISTORIE ZBUCIUMATĂ
Statuia, închinată eroilor din Capitală căzuţi în bătălia cu turcii
Statuia Pompierilor, amplasată pe Calea 13 Septembrie, în faţa Hotelului Marriott, reprezintă simbolul armei şi este un monument care celebrează ziua de 13 Septembrie 1848, când compania de pompieri a Bucureştiului, condusă de căpitanul Pavel Zăgănescu, a luptat cu forţele otomane venite să înăbuşe Revoluţia de la 1848. Monumentul - amplasat pe locul unde s-a dat bătălia în care s-au jertfit 50 de pompieri - a fost realizat prin subscripţie publică de către cetăţeni ai oraşului Bucureşti şi a fost dezvelit în 1901. În primii ani după 1989, statuia fusese amplasată în faţa unui celebru club de striptease din epocă, „Sexy Club“, după care şi-a găsit locul în faţa Hotelului Marriott. (Raluca Dan)
CE ZIC POMPIERII
„Nu ni se pare normal ca statuia să fie acoperită cu un cufăr!“
„Noi nu administrăm acest monument şi, drept urmare, nu ne-a solicitat nimeni un aviz. Oricum, consider că nu este normal ca Statuia Pompierilor să fie acoperită de un cufăr, fie el şi o reclamă pentru produsele Louis Vuitton. Am făcut un memoriu în acest sens către Direcţia Cultură din cadrul Primăriei Capitalei şi nu am primit decât promisiunea că va fi ceva provizoriu. (...) Din câte ştiu, firma care a amplasat acel cufăr nu a luat toate avizele necesare, dar nu este treaba noastră să facem o anchetă în acest caz“, ne-a declarat colonelul Dumitru Tudorică, prim-adjunct al şefului Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă al Capitalei. (Raluca Dan)