Pro TV lansează astăzi campania "Vreau şi eu părinţii mei!". Scopul ei este să atragă atenţia asupra sistemului dificil de adopţie din România.
Corespondentul Paula Herlo va realiza o serie de reportaje, în timpul ştirilor Pro TV, care îşi propun să prezinte situaţia celor 40.000 de copii abandonaţi în fiecare an în ţara noastră.
Campania vrea să convingă autorităţile că actuala lege a adopţiei trebuie schimbată.
EVZ: Cum a pornit această campanie? Paula Herlo: Suntem pe primul loc în Europa la numărul de copii abandonaţi. Am stat de vorbă cu oameni din sistemul de protecţie a copilului, cu români care vor să adopte şi cu cei părăsiţi de părinţi. Aşa am aflat că avem o lege extrem de restrictivă privind adopţiile, că străinii nu pot adopta în condiţiile în care românii refuză să ia acasă copii trecuţi de trei ani sau de etnie romă, că părinţii naturali au drepturi depline asupra copilului. Am pus toate aceste lucruri pe hârtie şi a rezultat această campanie.
Cum credeţi că se va schimba atitudinea autorităţilor? În acest moment se discută în Parlamentul României schimbarea legii adopţiei. Unele articole, dacă vor trece la vot, vor schimba soarta copiilor sub un an, însă pentru cei mari – majoritari în sistem- nu există soluţii nici măcar în noul proiect de lege. Sunt conştientă că mulţi nu mai au nici o şansă să ajungă într-o familie adoptivă, dar, pe de altă parte, ei au nevoie de căldura unui cămin: casă de tip familial, asistenţă maternală sau, de ce nu, chiar reintegrarea în familia naturală.
Sunt mulţi părinţi care şi-au abandonat copiii din cauza sărăciei. Aici ar trebui să intervină statul şi să-i ajute să-şi ia copiii acasă.
Ce rezultate credeţi că va avea campania? Noi vom arăta ce se întâmplă cu adevărat în sistem pentru că la nivel teoretic stăm perfect. În practică aflăm că la nivelul Direcţiilor de Protecţie a Copilului sunt angajaţi care au grijă de 90 de copii, deşi în lege scrie că n-au voie să supravegheze mai mult de 20.
Sunt direcţii în care un singur om se ocupă de adopţii. Mi-ar plăcea să ştiu că în urma acestei campanii fiecare copil abandonat şi-a găsit părinţi: adoptivi, naturali sau angajaţi.