Deși este abia mijlocul lunii octombrie, specialiștii ne transmis un mesaj extrem de alarmant. Goana după cadourile de Crăciun ar trebui să înceapă mult mai devreme, asta dacă nu ne dorim să rămânem fără prea multe opțiuni. Criza energetică și blocajul bunurilor de larg consum la nivel mondial ne va afecta și pe noi. Marile lanțuri de magazine online au început încă din vară aprovizionarea.
Criza energetică izbucnită în China va crea probleme în ceea ce privește distribuirea mărfurilor, dar și prețul acestora. Specialiștii susțin că există posibilitatea ca anul acesta să avem mai puține cadouri sub brad, însă este pusă sub semnul întrebării și livrarea de mărfuri pentru Black Friday.
Pandemia, criza economică și cea a transportului au făcut ca prețurile să crească considerabil, însă afectată este și aprovizionarea. Din cauza restricțiilor impuse de autorități pentru prevenirea infectării cu SARS-Cov-2, costurile de transport maritim au crescut. Cererea globală este din ce în ce mai mare, iar o nouă criză își face simțită prezența, de data aceasta a containerelor maritime.
Criza energetică din China a crescut facturile producătorilor, așa că indicele prețului de producție a crescut în luna septembrie a acestui an cu 10,7%, în comparație cu aceeași perioadă din 2020. Parteneri chinezi au trimis înștiințări către firmele din România cu privire la existența de sincope în ceea ce privește aprovizionarea.
Ion Lixandru, proprietar al Camion Logistic, Vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România: ”Pentru prima dată China închide becul, stinge becul, opreşte capacitate de producţie tocmai pentru că nu mai au energie. În momentul în care fluxul de energie, nu mai pot să produc la aceeaşi capacitate, înseamnă că nu mai fac 4 anvelope să pun la o maşină, fac trei, asta înseamnă că o maşină cu trei anvelope nu poate să pelce şi asta înseamnă că întârzie fluxul. Nu mai am o sută de maşini pe zi pe zi, am 70. Clienţii nu mai pot să primească într-o lună, primesc în două luni”.
Marile lanțuri de magazine au început deja aprovizionarea pentru Crăciun
Conform graficelor, în primele șase luni ale acestui an, valoarea importurilor din China a depășit suma de 3 miliarde de euro. În 2021, în topul celor mai vândute produse se află telefoanele, aparatele de aer condiționat, echipamentele electronice, compresoarele de aer și transformatoarele electrice. În anul 2020, în top au fost țesăturilor, a căror valoare de import a depășit suma de 300 de miliarde de euro. Importul de telefoane s-a clasat pe al doilea loc, având o valoare de 286 de milioane.
Criza de aprovizionare anunțată și prețul în continuă creștere a determinat unul dintre cele mai mari magazine online din România să își pregătească stocurile încă din vară. Aceștia își doresc să fie pregătiți pentru sezonul Black Friday, dar și pentru cadourile de Crăciun.
Robert Berza, Vicepreşedinte Emag, magazin online: “La finalul lui iulie, dar destul de mult în august, deci a fost din prima un atipic pentru noi numai pentru a ne asigura că avem produsele necesare clienţilor noştri în noiembrie şi decembrie în cantitatea în care credem”.
Asociația Marilor Rețele Comerciale a luat deja în calcul să mărească numărul de furnizori locali. George Bădescu susține că ”În primul rând, spre piaţa internă, vorbim aici de furnizori locali, în cazul în care aceştia nu au relaţii comerciale, cu marile magazine, văzuţi ca o alternative, în cazul în care din diverse motive, ar putea exista sincope”.
Specialiștii au declarat faptul că această criză a livrărilor este anunțată pe termen lung, iar prețurile mărfurilor din import ar putea exploda în primăvara anului viitor.