DRIVE-TEST EVZ: Spark, o scamatorie Chevrolet

Constructorul american a înlocuit un model prăfuit şi ieftin, cu unul polivalent şi nostim.

În decembrie 2009, când am condus prima oară noul Chevrolet Spark, am remarcat cu amuzament strădania cu care motorul de un litru al maşinii alocate de organizatori ataca fiecare colină pe care i-o aşternea în drum capitala Greciei.

Săptămâna aceasta am testat, în România, versiunea de top a gamei Spark, cea dotată cu al doilea motor oferit de Chevrolet – mai marele „1.2 litri”, capabil să livreze 82 de cai-putere – dar şi cu toate echipamentele cu care constructorul a dotat acest model.

Adevărul este că Sparkul cu motor superior ni s-a destănuit, cu fiecare zi în plus petrecută împreună, drept una dintre maşinile capabile să biruiască multe dintre problemele ridicate de traficul nebun şi lipsa spaţiilor de parcare dintr-un oraş ca Bucureştiul.        Suplu peste denivelări, riguros pe autostradă

Chevrolet Spark este primul model General Motors dezvoltat pe noua platformă tehnică dedicată de gigantul auto american celor mai mici autoturisme ale sale, indiferent de marcă.

Arhitectura modernă îi permite să etaleze o ţinută de drum matură. Drept urmare, vitezele de croazieră ridicate pot fi gestionate în tihnă, ca într-un autoturism de familie. Atenţie, totuşi, nu recomandăm schimbările inopinate de direcţie în plin elan.

În aceeaşi notă, drumurile ciuruite din localităţi nu provoacă stresul obişnuit într-un model mignon. Gropile care nu sunt ocolite nu transmit în cabină un mic cutremur – prin bunăvoinţa amortizoarelor suple. Subliniem că ne-am referit la gropile (decente), nu la craterele din asfalt.

Cu roţile împinse la extremităţi, o direcţie uşoară şi un motor capabil şi dispus să evolueze la un regim înalt de turaţii, Sparkul şerpuieşte – la o adică, atât cât e nevoie – printre maşinile din trafic cu avântul unui prepelicar pornit la vânătoare. La fel de ascultător, îşi găseşte apoi uşor o jumătate de loc de parcare în care să-şi tragă sufletul.       

Design excesiv în faţă, reuşit în rest

Aproape fiecare centimetru din cabină se dovedeşte a fi folosit cu ingeniozitate, iar poziţia la volan la fel de comodă ca în destule modele de două ori mai scumpe.

Designerii şi-au lăsat imaginaţia să zburde mai mult decât era cazul atunci când au trasat formele părţii frontale – spatele e mai arătos – dar au făcut o treabă excelentă în cabină.

Ceasurile de bord (unul analogic, celălalt digital), comenzile de pe consola centrală, volanul, toate sunt în acelaşi timp năstruşnice şi izbutite.

Spark promite, în versiunea de top, aproape toate echipamentele cu adevărat necesare într-un model de oraş - aer condiţionat automat, geamuri şi oglinzi electrice, radio-CD (MP3 şi USB), închidere centralizată cu telecomandă, centură şofer reglabilă pe înălţime, ca să numim doar câteva. Opţional, se poate comanda chiar şi sistemul electronic de stabilitate.

Chevrolet a realizat o scamatorie aproape perfectă: înlocuirea unui model care avea o singură calitate – preţul mic – cu unul, ceva mai scump, dar aproape complet pentru clasa lui.      

INFORMAŢII ESENŢIALE

Chevrolet Spark 1.2 LT  

  • Lungime/lăţime/înălţime: 3,64/1,59/1,52 metri
  • Motor: benzină, 1.206 cmc, 82 CP, Euro 5
  • Transmisie: 2x4, 5+1 M
  • Performanţe: 12,1 sec (0-100 km/h), 164 km/h (vit. max.)
  • Consum urban (oficial): 6,6 l/100 km
  • Consum mixt (oficial): 5,1 l/100 km
  • Consum urban (test): 8,5 l/100 km
  • Consum mixt (test): 6,5 l/100 km
  • Siguranţă: 4 stele Euro NCAP
  • Garanţie: 3 sau 100.000 km
  • Preţ cu TVA: 10.380 euro
  • Rata leasing: 127 de euro/lună (contract pe 7 ani, avans 20% - 1.257 de euro)