„Spărgătorul de nuci“, balet bruiat

Mult aşteptatul spectacol al Teatrului Balşoi din Moscova, cu „Spărgătorul de nuci“ de P.I. Ceaikovski, s-a bucurat de mare succes din partea publicului.

La cererea spectatorilor, organizatorii au fost nevoiţi să suplimenteze cu încă un spectacol de la ora 16. 00. Sala Palatului, locul în care s-a desfăşurat evenimentul, a fost umplută aproape de refuz de iubitorii de balet clasic. Un lucru îmbucurător este că mulţi dintre spectatori erau însoţiţi de copii, mai mici sau mai mari, ştiindu-se că baletul lui Ceaikovski, inspirat din basmul scriitorului romantic german E. Th. A. Hoffmann (adaptat de Alexandre Dumas-tatăl), se adresează şi acestei vârste.

Printre spectatori am remarcat şi personalităţi politice care doresc să se arate melomane, cum ar fi primarul Capitalei, Adriean Videanu, sau politicianul Cozmin Guşă. Cum s-au stins însă luminile, problemele organizatorice, prin care sunt renumiţi managerii de spectacole autohtoni, au început să iasă la iveală. Un individ oarecare, al cărui aspect era mai potrivit cu numele asociaţiei organizatoare - „Dracula“ (!) - decât cu feeria care trebuia să urmeze, a plictisit spectatorii cu un discurs interminabil, plin de bâlbâieli şi de dificultăţi de pronunţie, al cărui sens final a rămas obscur.

Singurul lucru de reţinut este că baletul Balşoi va reveni în Bucureşti pe 23 martie, cu „Lacul lebedelor“. Acustica Sălii Palatului, complet nepotrivită pentru aşa ceva, a jucat din nou feste. În a doua parte sunetul oscila într-un mod jalnic. Mai întâi două balerine, apoi dansatorul Ruslan Prolin, s-au împiedicat, la ieşirea din scenă, de difuzorul pus aiurea, de-abia în a doua parte organizatorii catadicsind să mute aparatura şi să acopere totul cu o cortină. Una peste alta însă, balerinii moscoviţi, coordonaţi de coregraful şi regizorul Iurie Grigorovici, şi-au făcut datoria, mai ales în a doua parte, a duetelor, când au avut şi loc să se desfăşoare pe scenă, şi au fost aplaudaţi furtunos de public timp de minute întregi.