Spaga la supermarket

Producatorii si importatorii de alimente acuza marile lanturi de magazine ca impun taxe de marketing care duc in cele din urma la scumpirea produselor, iar in unele cazuri ca pretind spaga pentru intrarea marcilor in rafturi.

„Spagile pentru listare se ridica in unele cazuri la zeci de mii de euro”, ne-a declarat un importator, sub protectia anonimatului. „Exista buyeri (n.r. - un fel de negociatori) renumiti pentru faptul ca iau spaga, in cel mai mare lant de cash&carry de la noi, dar si la hipermarketul cu cele mai mari venituri de pe piata locala”, ne-a spus importatorul de produse alimentare.

Un alt importator ne-a povestit ca a fost incuiat intr-o camera din cladirea de birouri a magazinului cu care negocia intrucat nu voia sa semneze contractul in forma propusa de buyer si cerea reducerea anumitor taxe. Cel putin produsele cu preturi mai mari decat media, care sunt destinate clasei mijlocii, nu au alternativa in afara supermarketurilor.

Taxe peste taxe

EVZ a scris in editia de ieri despre diversele taxe de marketing - taxa intrare, de deschidere, de raft, de catalog, de promotie - obligatorii pentru toti cei care vor sa intre cu produsele in supermarketuri. Aceste taxe nevazute ridica pretul produsului chiar si cu 30a. De exemplu, poza unei bauturi racoritoare (o singura marca si un singur tip de produs) in revista, alaturi de un loc privilegiat la raft pentru doua saptamani se taxeaza cu circa 19.000 de euro la Carrefour, potrivit datelor furnizate de un producator.

Cu precedentul la autoritati

Producatorii romani de alimente au trimis ieri o scrisoare europarlamentarilor romani, in care cer ca autoritatea europeana de competitie sa verifice relatia pe care lanturile de supermarketuri din Romania o intretin cu producatorii si importatorii de alimente. Si producatorii din celelalte state membre ale UE s-au alertat si acuza „abuzul de piata” al supermarketurilor.

In Marea Britanie, abuzul de piata a fost deja depistat. Autoritatea engleza de Concurenta a anuntat recent, in urma unei anchete derulate in ultimii doi ani, ca supermaketurile Tesco, Asda, Sainsbury’s si fostul Safeway, impreuna cu producatori de lactate, au format un cartel prin care s-au inteles cu privire la pretul untului, laptelui si branzeturilor. Intelegerea i-a costat pe consumatori peste 270 de milioane de lire sterline (378 milioane de euro), potrivit institutiei