Pastilele antirăceală şi anumite tulburări de somn pot face şoferii să adoarmă involuntar la volan.
Alcoolul nu este principalul pericol la volan, mulţi şoferi subestimând efectele letale ale privării de somn şi oboselii. 18-24 de ore fără somn echivalează cu depăşirea limitei legale de alcool şi produce la fel de multe tragedii pe şosele.
100.000 de accidente se înregistrează anual în lume, 71.000 de persoane sunt rănite şi 1.500 mor din cauza "aţipitului" la volan, potrivit unor statistici prezentate de WebMD. De asemenea, o treime dintre respondenţii unui studiu american au recunoscut că li s-a întâmplat să adoarmă în timp ce conduc.
Nu bătrânii, ci tinerii adorm cel mai repede la volan
Dacă atunci când conduceţi clipiţi şi căscaţi des, sunteţi iritabili şi obosiţi, visaţi cu ochii deschişi, trebuie să trageţi pe dreapta. Oboseala acţionează precum alcoolul: limitează considerabil viteza de reacţie şi vizibilitatea şi slăbeşte capacitatea de concentrare. Deşi majoritatea "incidentelor" se produc în intervalul 4.00-6.00 dimineaţa, există un moment de vârf şi în intervalul 2.00-4.00 după-amiaza sau chiar mai târziu, când navetiştii se întorc de la serviciu.
În mod paradoxal, nu bătrânii sunt cei care adorm cel mai repede la volan. Potrivit datelor oferite de WebMD, mai mult de jumătate din accidentele asociate oboselii sunt provocate de tineri sub 25 de ani. Din "grupul de risc" fac parte îndeosebi bărbaţii, persoanele suferinde de tulburări de somn (apnee şi narcolepesie), cele care depăşesc săptămânal 60 de ore de muncă şi cei care lucrează în ture (aceştia din urmă au un risc de şase ori mai mare).
Bolnavii cu apnee de somn (sforăie şi au pauze de respiraţie în timpul somnului) sunt de treişapte ori mai predispuşi la accidente rutiere. "Sindromul de apnee de somn e dat de scurte momente de întrerupere a respiraţiei în timpul somnului sau de diminuarea fluxului respirator. Se manifestă prin somnolenţă excesivă în timpul zilei, sforăit, opriri ale respiraţiei nocturne semnalate de partener, somn agitat, dureri de cap frecvente. Tulburările de respiraţie din timpul somnului au un impact deosebit asupra sănătăţii şi calităţii vieţii, favorizând accidentele rutiere", explică prof. dr. Florin Mihălţan, de la Institutul de Pneumologie "Marius Nasta" din Bucureşti. Narcolepsia, descrisă în linii mari drept "oboseală cronică", face ca şoferii să adoarmă oricând, oriunde fără a putea controla fenomenul.
"În plus, somnul neodihnitor, trezirile frecvente, transpiraţiile nocturne contaminează viaţa socială şi profesională a pacienţilor", adaugă specialistul. Multe pastile frecvent utilizate, precum cele folosite în tratarea răcelilor comune şi alergiilor şi laxativele pot diminua vigilenţa şoferului. Dacă li adaugă şi doze mici de alcool, somnolenţa este amplificată. Cea mai bună metodă pentru a evita aceste reacţii adverse este citirea prospectului.
MITURI
Geamul deschis nu combate oboseala
Pentru a nu ajunge să vă puneţi viaţa în pericol adormind la volan, ţineţi cont de câteva sfaturi. Reţineţi faptul că dacă beţi cafea sau orice altă băutură care conţine cofeină îşi vor face efectul abia într-o jumătate de oră sau aproape deloc în cazul "consumatorilor înrăiţi". Menţinerea geamului deschis nu combate oboseala. Din contră, o cameră aerisită e de regulă un mediu propice pentru somn.
Volumul mai tare al muzicii nu rezolvă, de asemenea, problema. Deşi somnul vine foarte greu pe stomacul gol, flămânzirea, un alt mit legat de combaterea oboselii la volan, nu face decât să epuizeze şi să stoarcă organsimul de energie.
Medicii recomandă, în schimb, gustări bogate în proteine şi carbohidraţi complecşi (biscuiţi integrali, brânză) din două în două ore. Un partener care să fie atent tot drumul la posibilele "semne" şi cu care să faceţi schimb de locuri din două în două ore este o soluţie mai eficientă.
Reprizele de somn de 15-20 de minute sunt cele mai eficiente, pentru că menţin organismul în priză. Nu depăşiţi "norma" de 15-20 de minute pentru că siesta prelungită vă poate dezorienta.