Parlamentul European a adoptat marţi o rezoluţie menită să reducă la jumătate, până în 2020, numărul deceselor în urma accidentelor de circulaţie. Este vorba despre 103 recomandări pentru creşterea siguranţei traficului rutier, printre care se numără câteva schimbări semnificative pentru şoferi.
Astfel, oficialii UE ar dori ca statele membre să impună pe întregul teritoriu o limită maximă de viteză de 30 km/h în zonele rezidenţiale şi recomandă folosirea aşa numitelor "alcoolocks" - dispozitive care detectează şoferii care au consumat băuturi alcoolice.
Rezoluţia aduce veşti bune pentru tineri. Ei vor putea şofa de la 17 ani, însă, timp de un an, până la majorat, sunt obligaţi să aibă în dreapta o persoană care deţine un carnet de conducere.
Odată cu dispozitivele de tip alcoolock, s-ar putea schimba şi concentraţia de alcool acceptată, până la 0. Rezoluţia vorbeşte şi despre "introducerea unei interdicţii la nivelul UE cu privire la fabricarea, importarea şi distribuirea de sisteme care avertizează şoferii cu privire la controalele în trafic", astfel încât folosirea dispozitivelor anti-radar să fie interzisă.
Mai mult, starea de sănătate a şoferilor va fi supravegheată mai atent: controale oftalmologice din zece în zece ani pentru şoferii sub 65 de ani şi la fiecare cinci ani pentru cei trecuţi de această vârstă, dar şi interzicerea şofatului în timpul tratamentului cu anumite medicamente. UE recomandă şi instalarea de sisteme de avertizare împotriva oboselii.
Un alt punct al rezoluţiei UE se referă la sporirea gradului de protecţie a motocicliştilor, prin montarea unor parapeţi speciali, cu dublă protecţie.
35.000 de oameni îşi pierd viaţa, anual, în accidente rutiere pe teritoriul UE. În România, anul trecut, numărul de morţi din accidentele rutiere a scăzut cu aproximativ 15% faţă de 2009, ajungând la 2.363 de persoane.
Cu toate acestea, ţara noastră se află în continuare în fruntea "listei negre" europene, în ceea ce priveşte numărul de victime la un milion de locuitori- 130, următoarea ţară clasată fiind Grecia, cu 129, urmată de Polonia, 120, şi Bulgaria cu 118.
Cum vi se par recomandările UE? Credeţi că, dacă ar fi implementate, ar diminua numărul accidentelor rutiere din România?