Șoc, Haos și Groază. Presa în vremea pandemiei

Ce poate face presa online în vremea unei pandemii. Unde începe informarea și unde se poate institui cenzura. Întrebări la care nu putem răspunde deocamdată. Dar avem o lungă perioadă de stare de urgență în care ne putem gândi.

Ce înseamnă responsabilitatea presei în cazul unei pandemii? În ce măsură titlurile care conțin cuvinte alarmante pot fi evitate. E greu de spus, pentru că cititorul apreciază mai curând senzația decât informația. Am încercat să verific cum au gestionat cei de la Google News acest fenomen, ce fel de știri au promovat.

Am făcut un test simplu, introducând două cuvinte HAOS și CORONAVIRUS și analizând rezultatele de pe primele trei pagini, cele pe care le verifică cam 80 la sută din oameni. Mai jos puteți vedea rezultatele.

6 martie 2020

Digi 24: Panică și haos la Timișoara din cauza coronavirusului. Părinții acuză oficialii de secretomanie.

8 martie 2020

capital.ro: Haos la graniță! România este în pericol de epidemie

9 martie 2020

Digi 24: Haos în 4 închisori din Italia, după ce s-au anunțat măsuri împotriva COVID-19. Doi agenţi de pază au fost răniţi.

libertatea.ro: Haos și revolte în numeroase închisori italiene din cauza coronavirusului: șase deținuți au murit, gardieni luați ostatici

România TV: Haos produs de coronavirus în Iran. 70.000 de prizonieri sunt eliberaţi din cauza virusului COVID-19

10 martie 2020

antena3.ro: Haos în gestionarea crizei provocate de coronavirus. Zece oameni posibil infectați, de negăsit

11 martie 2020

evz.ro: Haos la graniță, la Nădlac, Cenad și Borș. Scandal la un centru de carantină

12 martie 2020

adevărul.ro: Mărturie zguduitoare despre haosul dintr-un spital care primeşte bolnavi de coronavirus: Medicii se închid în cabinet şi nu ne răspund nici la telefon

gds.ro: Coronavirusul creează haos într-o comună de lângă Craiova

15 martie 2020

money.ro: Haos la nivel înalt: Soția premierului și mai mulți miniștri au CORONAVIRUS

etc...

Concluzia este că ele sunt peste tot. E un mod de a atrage atenția folosit de toți. De la cei foarte bine dotați din punct de vedere al resurselor umane și tehnice, până la cei mai sărăcuți. Este o modalitate prin care Digi24 atrage 2.000.000 de cititori online, sau în jur de 1.000.000 în cazul Libertatea, EvZ-Capital, Adevărul, Antena, ca să iau numai cifrele de ieri.

Sunt mult mai multe știri, dar am luat doar o parte din cele care mi-au fost servite de Google News.

Întrebarea care se pune este în ce măsură aceste știri transmiteau o stare reală sau nu. În ce măsură un titlu definește atitudinea jurnalistului sau este doar click-bait.

Eu, personal, cred că nu există știri false, decât în măsura în care transmit informații false. În rest, trăim într-o piață în care interesul cititorului trebuie cucerit în fiecare minut.

P.S. Ca să fie clar, cuvintele-cheie Chaos și Coronavirus le-am găsit și la Washington Post, NBC, ABC sau NYT. Asta ca să se liniștească așa-ziși deontologi-vânzători-de-publicitate la siteuri mici...