Statul a avut la dispoziție trei ani să implementeze noul sistem de Garanție - Returnare, dar totul a fost amânat pe ultima sută de metri. Iar acum, micii comercianți întâmpină dificultăți în implementarea procedurilor, dat fiind că nu există logistica necesară.
Sistemul de Garanție - Returnare a fost implementat pe 30 noiembrie, după trei ani de pregătire. Un timp suficient de lung pentru ca autoritățile să implementeze procedurile și să-i pregătească pe comercianți. Doar că cei trei ani au fost pierduți, iar totul a fost lăsat pe ultimul moment.
Marea majoritate a românilor au aflat abia cu câteva săptămâni înainte de noul sistem de Garanție - Returnare. Iar unii nici acum nu au idee despre ce presupune. De altfel, este o caracteristică a statului român să lase orice măsură, indiferent câtă vreme ar avea pentru implementarea ei, pe ultimul moment.
Sistemul Garanție - Returnare pune probleme
Procedurile sistemului de preluare a ambalajelor provoacă bătăi de cap micilor comercianți, dar și cumpărătorilor. Aceștia sunt insuficient informați și familiarizați cu ceea ce trebuie să facă.
Ținând cont de perioada avută la dispoziție pentru pregătire, sistemul Garanție - Returnare ar trebui să funcționeze la cheie. Acest lucru se dovedește imposibil, însă. Multe magazine, în special dintre cele mici, nu au fost dotate cu aparatele de reciclat. Iar vânzătorii trebuie să colecteze ambalajele manual.
Pe de altă parte, producătorii nu au tipărit nici ambalajele cu logo-urile SGR, astfel că numărul celor puse în vânzare este foarte mic. Sistemul Garanție - Returnare permite reciclarea prin recuperarea sumei de 50 de bani, plătită inițial de cumpărător, a acelor ambalaje care conțin logo SGR.
Un sistem implementat în stil heirupist
Problemele legate de Sistemul Garanție-Returnare au apărut încă de la primele ore ale lansării sale. Magazinele de cartier nu-și permit să achiziționeze echipamente de reciclare. Costurile unui astfel de echipament ajung la cel puțin 20 de mii de euro. Astfel că vânzătorii colectează manual ambalajele.
Nici cumpărătorii nu sunt tocmai familiarizați cu sistemul Garanție Returnare. Aceasta deoarece popularizarea s-a limitat la o campanie de reclame pe televiziune. Or, acestea nu au fost suficient de explicite, drept care mulți le-au ignorat.
Dacă Ministerul Mediului, n-ar fi ignorat cei trei ani avuți la dispoziție, poate că lucrurile ar fi stat altfel. Producătorii și-ar fi imprimat logo-ul SGR pe ambalaje, comercianții ar fi avut vreme să-și achiziționeze echipamentele și să se pună la punct cu procedura, iar cumpărătorii ar fi știut ce au de făcut. Iar lucrurile ar fi mers bine din prima zi.
Sistemul Garanție - Reciclare funcționează cu sincope
La un magazin din Capitală, clienții care vor să-și recicleze sticlele și să-și recupereze banii plătiți în plus trebuie să aștepte până pe 10 decembrie, conform Știrile ProTV. Abia atunci va sosi aparatul de reciclat, dat fiind că sunt întârzieri cu livrarea.
Mai mult, micii comercianți nu au o aplicație care să le permită să scaneze codurile de bare de pe etichete și nici saci speciali în care să depoziteze ambalajele colectate. Deși au trecut trei ani, Ministerul Mediului a fost incapabil să elaboreze până și un banal manual cu instrucțiuni.
„Sistemul nu e perfect. După cum știți, am cerut o prelungire de trei luni pentru implementarea lui. Sistemul este destul de complex, avem 80.000 de comercianți, 19 milioane de cetățeni români, aproape 4.000 de producători de băuturi și importatori, toți trebuie să fie conectați într-un sistem IT. În mod evident vor fi erori, dar le vom remedia foarte rapid”, susține, după trei ani de pregătire, Gemma Webb, CEO RETURO, conform Stirile ProTV.
Teoretic, sistemul Garanție - Returnare este al doilea cel mai mare sistem de acest tip din Europa, pe hârtie. Anual, conform estimărilor ar trebui să recupereze aproximativ 7 miliarde de ambalaje. După cum a pornit, însă, estimările vor trebui reevaluate.