Sindicaliștii acuză: Statutul polițistului, modificat cu încălcarea Constituției. Ce spune Avocatul Poporului

Sindicaliștii acuză: Statutul polițistului, modificat cu încălcarea Constituției. Ce spune Avocatul Poporului

Intervenția Avocatului Poporului

La art. 115, punctul 5 din Constituția României se arată:

Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).

Proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate.

Ne puteți urmări și pe Google News

Legat de acest aspect, SNAP a mai precizat:

„Constituția României nu este facultativă, iar încălcările drepturilor polițiștilor nu pot fi justificate nici măcar de o stare de urgență, iar normele legale referitoare la transparența decizională, dialogul social, se asigură în conformitate cu gradul de urgență. Doar în România Starea de Urgență genereaza anticipativ măsuri coercitive pentru polițiști, mai ales, câtă vreme polițiștii se află-n linia întâi la datorie și n-au fost semnalate abateri de la conduita profesională”.

SNAP a mai precizat că, pe principiul enunțat de sindicat, „Avocatul Poporului a semnalat acest derapaj numit „modificare legislativă” printr-un comunicat, pe site-ul instituției, înţelegând că situaţia de urgenţă necesită adoptarea unor decizii rapide și apreciază că o reducere a termenelor prevăzute de legislaţia privind transparenţa decizională ar răspunde cerinţei de proporţionalitate şi rezonabilitate a măsurii, iar nu o îngrădire totală a acestui drept”.

În opinia Avocatului Poporului, activarea de către România a art. 15 din CEDO nu suspendă drepturile omului, ci permite doar luarea unor măsuri derogatorii „în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu contravină altor obligaţii care decurg din dreptul international”.