Din toamnă, strada din centrul oraşului de pe Bega va deveni primul brand turistic al municipiului.
Deşi Timişoara e recunoscută în străinătate pentru că are cea mai frumoasă piaţă barocă, pentru singurul loc din lume unde în aceeaşi clădire funcţionează trei teatre şi opera, pentru premierele ei europene şi mondiale, până acum nu s-a identificat niciun brand care să o reprezinte. Ca urmare, Departamentul de informatizare a resurselor turismului cultural al Atelierului Ariergarda, prin punctul său de lucru din Berlin, lucrează la realizarea istoriei pe internet a străzii Emanoil Ungureanu.
Oficial, luna viitoare, strada va deveni primul brand turistic al urbei. Strada a fost cercetată pe perioade istorice, începând cu anul 1716. Pe vremuri se găseau aici Gimnaziul Piariştilor, între 1750-1850 şi, în secolul al XVIIIlea, centrul comunităţii evreieşti. Povestea, reconstituită pe internet
„Strada Ungureanu e începutul unei cercetări în vederea promovării centrului istoric“, explică scriitorul Daniel Vighi, unul dintre fondatorii Ariergardei. Strada Ungureanu porneşte din Piaţa Libertăţii, de la primăria veche, pe lângă Liceul „Nikolaus Lenau“ ajunge la Clinicile Noi. În total sunt 24 de clădiri, printre care Facultatea de Muzică, Memorialul revoluţiei, o redacţie de ziar, cea mai frumoasă berărie. Zece dintre ele au fost deja cercetate în cadrul proiectului de branding al străzii şi, de luna viitoare, îşi vor spune povestea pe internet.
Dintre foştii locatari ai străzii, identificaţi de specialişti, unul a fost ales pentru a deveni personaj de poveste: Anastasius Skarlato, un domn care la 1828 ocupa casa cu numărul 82 de pe Piaristen Strasse (actualul sediu al Horticulturii), cum se numea Ungureanu la acea dată.
„Skarlato, care a fost descoperit în arhivele militare de la Viena, se pare că era aromân, iar în casa de lângă el trăia un grec, Zaharias, proprietarul primului salon de biliard din Timişoara şi al celei mai mari pivniţe de vinuri. Am decis să refacem o zi din viaţa lui Skarlato prin mici texte pe internet, care să anime conţinutul site-ului. El va merge la vecinul său Abraham Amigo, mai marele sefard al unei familii care a trăit în Timişoara încă din vremea ocupaţiei otomane, o să-l purtăm prin Piaţa Unirii, la cumpărături, pe strada Palanca, seara va merge la teatru în clădirea Liceului Lenau de astăzi. Plimbările lui vor amesteca trecutul cu prezentul într-un joc imaginativ ce va construi, în final, brandul turistic al cetăţii istorice a Timişoarei“, punctează scriitorul Helmut Britz, directorul proiectului.
INIŢIATOR
„Vrem să fie o prezentare turistică plină de viaţă“ Scriitorul Daniel Vighi, unul dintre fondatorii Ariergardei, a cooptat în proiect şi masteranzii de la Managementul Resurselor Culturale din cadrul Universităţii de Vest. În plus, el l-a atras de partea proiectului şi pe producătorul Gelu Şfaiţer, pentru a realiza mai multe filme de scurtmetraj despre stradă. „Doi redutabili specialişti în informatică din Berlin, amândoi membri Ariergarda, respectiv Ricarda Ilse şi Erich Pilk, prelucrează informaţiile noastre pentru transpunerea în imagini şi texte în română şi germană a fiecărui imobil în parte cu înfăţişarea lui actuală, dar şi cu istoria sa veche. Beneficiem de ajutorul competent al arhitectului Mihai Opriş, care ne-a furnizat numele fiecărui proprietar al imobilelor din anul 1828“, a explicat scriitorul timişorean. „Nu vrem să fie o prezentare turistică moartă, ci plină de viaţă, să atragem omul. Pe viitorul brand şi portal str. Emanoil Ungureanu vor fi prezentate toate datele despre tot ce există în acest moment, dar şi cum se poate ajunge pe stradă“, a precizat Daniel Vighi. Potrivit acestuia, în 18 sau 19 octombrie, Ariergarda va organiza Sărbătoarea străzii Ungureanu. „Prin acest eveniment, încercăm să construim o comunitate a străzii în jurul intereselor ei economice“, după cum a mai afirmat Vighi. Atunci vor fi lansate brandul şi portalul, pe stradă, cu mici scene şi personaje de epocă. Produsul virtual va fi oferit info-chioşcului virtual al Primăriei Timişoara.