SIBIU: Licitaţie pe bani europeni, atribuită cu "dedicaţie"

Firma care a câştigat un proiect cu fonduri europene derulat de Primăria Tilişca a întocmit şi caietul de sarcini.

O lucrare de două milioane de euro a fost atribuită prin licitaţie unei firme de construcţii care a lucrat asiduu la conceperea caietului de sarcini. Deşi toţi cei implicaţi neagă acest lucru, documentele digitale de licitaţie poartă semnătura firmei câştigătoare.

Principalele personaje sunt firma de consultanţă a unui fost senator sibian, Victor Fuior, şi firma de construcţii Sca.Mo.Ter., firmă al cărui principal acţionar este un cetăţean italian.

Administraţia din Tilişca, judeţul Sibiu, este beneficiara unor fonduri nerambursabile de peste două milioane de euro, contractate în vara lui 2009. Din aceste fonduri, urmează să fie executate lucrări de îmbunătăţire a reţelei de apă şi canalizare, de electricitate şi de reabilitare a unei străzi, lucrări cu o valoare aproximată la 6,95 de milioane de lei, fără TVA.

Lucrările au fost scoase la licitaţie de Primăria Tilişca, în septembrie 2010, şi atribuite, în ianuarie 2011, firmei sibiene Sca.Mo.Ter pentru suma de 6,75 de milioane de lei, fără TVA (aproximativ două milioane de euro, cu TVA).

Documentaţie cu autori cunoscuţi

Faptul că încredinţarea lucrărilor prin licitaţie nu a înregistrat o procedură tocmai corectă este indicat, de la bun început, de documentaţia de licitaţie postată, conform normelor în vigoare, pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Astfel, fişierele în format digital care alcătuiesc documentaţia poartă semnătura electronică a calculatoarelor companiei Sca.Mo.Ter. sau a calculatorului Simonei Vălean, directorul firmei şi asociat minoritar. Majoritatea fişierele au ca dată de creare luna augusut 2008, cu mult înainte de lansarea licitaţiei pentru angajarea unui constructor.

Contactaţi de reporterii EVZ, reprezentanţii Sca.Mo.Ter. susţin că nu au avut nicio legătură cu licitaţia de la Tilişca decât după lansarea procedurii pe SEAP. "Nu îmi explic cum a apărut numele firmei noastre în documentaţia de licitaţie", susţine Simona Vălean.

La rândul său, primarul din Tilişca, Dumitru Răceu (foto), spune că nu a fost implicat în procedura de licitaţie şi că nu poate decât să ceară explicaţii firmei de consultanţă, Managu SRL, deţinută de Victor Fuior, fost senator PUNR de Sibiu în perioada 1996 – 2000, şi fiul său, Anton Fuior. "Vă asigur că nu a fost nicio licitaţie trucată. Documentaţia provine de la proiectant, o să luăm legătura cu dânsul să vedem ce şi cum. O să verificăm şi noi", ne-a declarat Anton Fuior.

Ulterior, primarul a venit cu o explicaţie preluată de la consultanţi. "Răspuns din partea firmei Managu: noi, în calitate de consultanţi, avem dreptul să facem un studiu al pieţei. Adică, îmi dădea un exemplu: dacă te duci în târg să iei un animal, nu studiezi piaţa şi în alte târguri? Dânşii tocmai asta au spus că au făcut, că prin Ordonanţa 34, articolul 67, au avut dreptul să facă studiu. Şi studiul pieţei l-au făcut cu Sca.Mo.Ter. Şi bănuiesc că asta a fost legătura", conchide primarul Răceu. Articolul invocat de cei de la Managu face referire, însă, la firmele de proiectare care pot participa la licitaţiile în cadrul cărora au pregătit proiectul tehnic, situaţie care nu se aplică în cazul de faţă.

"A fost o întâlnire, dar după lansarea licitaţiei"

Simona Vălean şi reprezentanţii Sca.Mo.Ter mai spun şi că nu au discutat cu nimeni despre proiectul din Tilişca înainte de licitaţia din septembrie 2010. La fel, şi consultanţii de la Managu resping orice discuţii anterioare licitaţiei.

"Nu ştiu să fie o întâlnire de acest fel. A fost o întâlnire cu toţi constructorii care au dorit să participe la licitaţie, dar asta după lansarea licitaţiei", a declarat Anton Fuior. Surse din cadrul proiectului au declarat pentru Evenimentul Zilei că astfel de întâlniri şi planificări au avut loc de multe ori înainte de licitaţie. O astfel de întâlnire, de exemplu, s-a derulat pe 30 iulie 2010, când la Tilişca au inspectat situaţia din teren, un director din cadrul Sca.Mo.Ter, alături de cei doi reprezentanţi ai Managu, Victor Fuior şi Anton Fuior.

După explicaţia cerută de primar celor de la Managu, aceştia au recunoscut, cu jumătate de gură, faptul că "s-au consultat" cu cei de la Sca.Mo.Ter. "O să dăm o explicaţie în scris", au conchis consultanţii.

Consultantul este vinovat

Reporterii EVZ au solicitat un punct de vedere şi de la reprezentanţii firmelor angajate să întocmească studiile de fezabilitate şi proiectele care, ulterior, au stat la baza documentaţiei de licitaţie. SC Hendor SRL a primit, în subcontractare, întocmirea proiectului pentru o parte din canalizare.

"Cu caietul de sarcini nu am avut nici cea mai mică treabă. Nu am avut nicio tangenţă cu Sca.Mo.Ter. Nu ştiu de ce apar ei în caietul de sarcini, deci ceva e în neregulă", a declarat Cristian Hendoreanu, din cadrul SC Hendor SRL.

Proiectanţii de la SC Fast Pro SRL au aceeaşi versiune. "Eu am un proces verbal de predare la beneficiar, de fapt ne referim la consultant, căci acesta era cel care reprezenta beneficiarul, domnul inginer Fuior. Am predat-o la dânsul, cu toată marfa. Inclusiv CD-ul. Că mai departe s-a făcut un caiet de sarcini, eu nu mai ştiu ce s-a întâmplat", a declarat Circo Dorel, directorul proiectanţilor de la SC Fast Pro SRL.

Beneficiarii sunt responsabili

Surse din cadrul proiectului au declarat pentru EVZ că preţurile trecute în ofertă au fost dinainte calculate şi că iniţial oferta acestora a fost descalificată din procedura de licitaţie, pe motiv că scrisoarea de bonitate nu ar fi conformă cerinţelor din caietul de sarcini. Sca.Mo.Ter. a contestat acest lucru la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, care a obligat primăria din Tilişca să ia în calcul respectiva scrisoare.

Reprezentanţii Agenţiei de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit (APDRP) au declarat pentru EVZ că responsabili de corectitudinea derulării procedurii de achiziţie sunt beneficiarii finanţării europene: "Raportul de activitate emis de către APDRP pentru achiziţiile publice de servicii, produse şi lucrări reprezintă un aviz de principiu. Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică revine Beneficiarului".