Cam aşa. Cam ca fumul părelnic din tehnica particulară a picturii – folosită magistral de Leonardo da Vinci, la „Mona Lisa” (mai ales la umbrele din jurul ochilor!) – care constă într-o tranziţie extrem de fină, prin amestecarea culorilor, atât de fină, încât nu se poate distinge trecerea de la o nuanţă la alta.
Sau, cum spunea Leonardo, „fără linii sau delimitări, în maniera fumului sau a unei imagini neconturate”. Englezii, aşa cum îi ştim mai scrofuloşi la datoria semanticii, au tradus termenul „sfumato” prin soft, vag sau blurat… Gata, ajunge!
…Deci, ca să revin, aidoma unui fum îmi pare că s-au risipit toate imaginile scoase dintr-o călătorie iniţiatică (nu-i vorbă, că fiecare călătorie este un drum „al lui Ulise”, încărcat de învăţăminte…„Heureux qui, comme Ulysse, a fait un beau voyage”, zicea magistral un „grand classique” al poeziei franceze din secolul al XVI-lea). Aşadar, contururile s-au efasat, zecile de imagini s-au vărsat unele în altele, ca nişte vase comunicante. Totul a devenit „flou”.
Săptămâna din Toscana – unde m-am dispersat, ca într-o difracţie culturală, în vreo opt aşezări: San Gimignano, Certaldo, Volterra, Siena, Montalcino, Montepulciano, Assisi, Bergamo – a însemnat un turnir cu timpul, cu prejudecăţile şi cu obsesiile. Un turnir pe care cred că l-am câştigat. Cu toate că, de-abia acum încolo, sper ca tehnica memoriei „sfumato” să se stingă, fumul să se şteargă, amintirile să se limpezească şi să devină tot atât de puternice ca şi emoţiile încercate în momentul cuplării privirii la „vedere”.
Acum, însă ele trec în stări coloidale (amintindu-mi de extraordinarele decoraţiuni, ca nişte cocoloaşe uriaşe parcă din vată de zahăr, căzute din bolţile din faţa Palazzo Nuovo din Bergamo, precum fulgi de spumă cremoasă ce te îmbiau numai să întinzi mână deasupra, ca să culegi cu degetul un pic de „frişcă”…în cadrul unui festival internaţional, numit „I Maestri del Paesaggio – Landscape. Garden. Design”, unde au participat 50 de firme din domeniu, care, printr-un demers imaginativ extraordinar, au schimbat câteva locuri – de pildă, Piazza Vecchia – în momente de tihnă a privirii şi de confort citadin… scuzaţi lungimea parantezei, dar e foarte greu să povesteşti în câteva cuvinte feeria dintr-un oraş cu o primărie atât de sănătoasă la cap, încât şi-a permis să organizeze şi un festival internaţional de design al peisajului!... Andreea, ai legătura!). Apoi, tot aşa, treptat, moliciunea dispare, consistenţa se întăreşte, configuraţia e clară, până când se vor transforma în entităţi puternic individualizate în memorie. Şi atunci, mai putem vorbi! Poate vom vorbi şi despre Florenţa – regina incontestabilă a Toscanei – unde însă mi-am păstrat un loc de şedere consistentă…În viitor.