Toate serviciile de ambulanță din țară au fost subordonate lui Raed Arafat. Șeful DSU a confirmat că ultima ordonanță militară permite structurilor pe care le coordonează, respectiv IGSU și ISU, să emită ordine obligatorii, în starea de urgență. Între timp, însă, s-a aflat că în cel mai important sediu de coordonare a situațiilor de urgență din București a pătruns Coronavirus.
La scurt timp după ce ministrul afacerilor interne, Marcel Vela, a anunțat promulgarea celei de a patra ordonanțe militare, secretarul de stat în MAI Raed Araft a anunțat ordinul cu privire la coordonarea serviciilor de ambulanţă de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă.
Cu alte cuvinte, toate serviciile de ambulanță se subordonează Inspectoratelor pentru Situații de Urgență (ISU) din țară care, la rândul lor, sunt subordonate Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) aflat în subordinea Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), condus de secretarul de stat Raed Arafat.
„Este de fapt punerea în aplicare a prevederilor Decretului prezidenţial de instituire a stării de urgenţă privind coordonarea operaţională a serviciilor de ambulanţă de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă pe perioada stării de urgenţă (ISU n.a.). Aici, în ordin, a fost clarificat modul în care inspectoratele vor fi coordonatoare a activităţii operaţionale a serviciilor de ambulanţă, faptul că inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă poate emite ordine obligatorii şi pentru serviciile de ambulanţă”, a declarat Raed Arafat.
Oficialul MAI a mai precizat că forțele necesare unei misiuni vor fi stabilite de șeful ISU, care decide utilizarea resurselor Serviciilor de ambulanță județene sau din București, în cazul când autospecialele SMURD sunt indisponibile timp de șase ore.
Tot șeful ISU poate decide reorganizarea activității serviciilor de ambulanță
„Dintre cele mai importante aspecte, câteva ce intră în competența inspectorului șef al ISU județean sau municipiului București pentru a le institui dacă e nevoie: efectuarea manevrei de forțe în zona de responsabilitate, în funcție de nevoile operative a ambulanțelor SMURD sau cele ale SAJ; înlocuirea temporară a resurselor SMURD din subunitățile de pompieri, când acestea sunt indisponibile tehnic sau operativ mai mult de 6 ore, cu autospeciale din cadrul SAJ, după consultarea managerului SAJ și a medicului șef SMURD; sau completarea echipajelor SAJ, în caz de necesitate, cu paramedici din cadrul ISU. Inspectorul șef al ISU poate decide modificarea modului de desfășurare a activității SAJ și a turelor și reducerea turelor în 2 ture și stabilirea personalului pe fiecare din cele 2 ture, dacă acest lucru devine necesar”, a precizat Raed Arafat.
Practic, decizia a fost luată la Cotroceni…
Pe 16 martie 2020, președintele României, Klaus Iohannis, a semnat decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.
La articolul 5 al decretului se prevede:
„Coordonarea integrată a măsurilor de răspuns cu caracter medical și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se realizează de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte instituții implicate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc.”.
Prea puțin știut este faptul că întreaga coordonare a situațiilor de urgență din capitala României se realizează în Centrul Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă, situat la doi pași de Palatul Cotroceni…
Centrul Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă este o clădire strategică situată la doi pași de Palatul Cotroceni care are o suprafaţă totală de 6.061,75 m pătraţi şi este structurată pe trei niveluri. Imobilul aparține Primăriei Mnicipiului București și a fost construit cu fonduri europene.
Activitatea acestui centru este coordonată tot de Raed Arafat. Problema este că virusul ucigaș a pătruns, și acolo, prin intermediul unei femei de serviciu, lucru confirmat de domnul Arafat.
Mai exact, femeia de serviciu depistata cu COVID-19, a cărei soț era dializat la centrul privat unde s-au descoperit mai mulți pacienți infectați, printre care și soțul ei, este angajata Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, dar lucra în Centrul Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă (CMISU).
Locul de unde se coordonează lupta cu COVID-19
Așa cum a precizat Primăria Capitalei, CMISU include Sistemul Informatic Integrat care stă la baza centrului de comandă şi control. Acesta asigură coordonarea centralizată a instituţiilor implicate, făcând posibilă vizionarea tuturor resurselor disponibile pe staţiile de lucru şi pe un ecran unic de mari dimensiuni (video-wall).
De asemenea, sistemul informatic comunică şi cu Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (112), Sistemul de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă, Sistemul de Monitorizare Trafic (BTMS), "Linia verde" a PMB, DISPEC - Sistemul românesc de teletriaj şi dispecerizare din cadrul SABIF (Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov), aplicaţia de gestiune a paturilor libere din spitale (ASSMB), Banca de date urbană a PMB, sistemul de fluxuri video al Metrorex, Sisteme AVL de localizare resurse de intervenţie.
CMISU deţine sisteme de colectare automată a datelor din sistemele operatorilor de sprijin care monitorizează factorii de risc şi transmit alerte, precum şi sisteme de alertare şi avertizare de tip broadcast (panouri stradale, panouri Metrorex, sirene, mesaje SMS).
Dotările clădirii asigură funcţionarea independentă timp de minim 72 de ore, fiind prevăzută cu generatoare de energie electrică, rezervă de combustibil de peste şase tone, precum şi rezervă de apă de patru tone.