Va raspunde: Cristian George Pop, inginer.
Care sunt cauzele opririi motorului in timpul mersului?
Oprirea motorului in timpul functionarii sale este una dintre cele mai neplacute situatii (defectiuni) care pot chiar periclita siguranta ta daca in acel moment te gasesti intr-o depasire, traversezi o intersectie aglomerata sau te deplasezi intr-o rampa.
In functie de frecventa de aparitie a defectiunilor putem sa ne concentram atentia asupra urmatoarelor sisteme: alimentare cu combustibil, aprindere, alimentare cu energie electrica, ungere, racire, distributie, evacuarea gazelor arse.
Putem adauga pe lista "suspectilor" unele elemente componente ale motorului, cablajul acestuia, unitatea de comanda sau alte componente electronice (senzori, elemente de executie), unele componente ale transmisiei. Recomand sa incepi prin a te gandi la lucrurile simple, dupa care poti largi aria cautarilor.
Desi indicatorul de pe bord arata ca in rezervor exista o cantitate suficienta de carburant si nici martorul pentru "rezerva" nu s-a aprins, este posibil sa fi consumat intregul combustibil din rezervor ori sa fi ramas cu atat de putin incat la rulajul in panta, rampa sau drum inclinat alimentarea motorului sa devina imposibila.
Ar fi ideal daca periodic ai incerca sa estimezi un consum mediu in functie de traseu si de frecventa vizitelor in benzinarii, fara a te baza exclusiv pe computerul de bord sau pe sonda litrometrica care pot avea defectiuni.
In prezent, producatorii folosesc materiale plastice pentru rezervoare si conductele de legatura, in ideea de a elimina riscurile coroziunii, dar este posibila lipsa etansarii in zonele de imbinare sau aparitia microfisurilor ce au drept urmari pierderea combustibilului.
Pentru verificarea pierderilor poti arunca o privire in locul in care ai stationat sau, periodic, in compartimentul motor, fapt ce te poate feri de situatii neplacute. Colmatarea filtrelor (datorita impuritatilor) sau neinlocuirea acestora conform prescriptiilor fabricantului ori a recomandarilor service-ului), infundarea conductelor de legatura, a canalizatiilor interne ale pompei de injectie sau a injectoarelor impiedica patrunderea combustibilului in motor.
Decalibrarea sau uzura accentuata a orificiilor injectoarelor, blocarea acestora in pozitia deschis, comanda defectuoasa a deschiderii acestora de catre calculatorul motorului, colmatarea returului sau, mai rar, blocarea supapei canistrei carbon pot genera un surplus de carburant ce determina "inecarea" si apoi oprirea motorului (in special dupa atingerea temperaturii de regim).
Un amestec prea bogat sau prea sarac impiedica functionarea motorului. Motoarele diesel sunt mai sensibile la iesirea dozajului din plaja optima si mai pretentioase in cazul aparitiei aerului in sistemul de alimentare cu combustibil.