Deși ar fi adevărate mine de aur pentru investitori, două căi ferate istorice care traversează un peisaj splendid nu sunt dorite de nimeni.
Calea ferată Oravița – Anina, supranumită și „Semmeringul Bănățean”, este cea mai veche cale ferată montană din România, fiind inagurată în decembrie 1863. Linia parcurge Munții Aninei într-un peisaj care ține călătorul cu sufletul la gură.
Pe traseul celor 34 de kilometri, meniți inițial transportului cărbunelui, se găsesc nu mai puțin de 14 tunele, cu o lungime însumată de doi kilometri, și 10 viaducte. „Semmeringul Bănățean”, denumit astfel datorită asemănării cu Semmeringul din Austria, e considerat cea mai spectaculoasă cale ferată din România. Traseul e dificil și se parcurge în aproximativ două ore. În acest moment, pe linia Oravița – Anina circulă de trei ori pe zi și în general gol, un tren format dintr- o locomotivă diesel electrică, comandată special pentru această cale ferată, și două vagoane necompartimentate, cu bănci de lemn, construite în anul 1930.
FOTO: „Semmeringul Bănățean”
Revelația anului 2013
Calea ferată Caransebeș - Bouțari – Subcetate este supranumită de un an „Tunelul iubirii” datorită vegetației crescute asemeni unui tunel pe lateralele traseului, care a transfomat locul într-unul deosebit de romantic.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a încercat, ieri, să scape, prin licitație publică cu strigare, de 900 de km de cale ferată din țară.
Tunelul a fost „descoperit” de bănățeni abia după ce a fost inclus pe lista comorilor ascunse din Uniunea Europeană ce merită să fie vizitate, alături de alte 27 de locuri mai puțin cunoscute din Europa. Lista a fost întocmită de Parlamentul European în cadrul inițiativei „Descoperă Europa”, în 2013, prin intermediul unei aplicații mobile, Foursquare. Linia ferată a fost inaugurată în urmă cu aproape 100 de ani. Este neelectrificată, iar în 1978 a fost închisă pentru circulația trenurilor de călători.
Nu s-a îngrămădit nimeni
„Gestionarii privați de infrastructură care se alătură proiectului nostru, prin închirierea uneia sau a mai multor secții CF, contribuie nu doar la menținerea transportului feroviar pe aceste trasee, dar și la revigorarea sistemului feroviar”, spunea Macarie Moldovan, directorul CFR SA, înaintea licitației. Deși ambele trasee sunt scoase la licitație sistematic din 2012 încoace, niciun investitor nu pare a fi conștient de potențialul lor turistic, care, fără investiții mari, le poate transforma în adevărate mine de aur. „Niciun agent economic nu s-a prezentat la licitația de ieri, probabil aceasta se va reprograma, în perioada următoare”, a declarat Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR SA.