Semaforul inteligent, răpus de „Dorel“

Agenţii de circulaţie au sărit, ieri, să salveze traficul din Piaţa Universităţii, bulversat de defectarea temporară a semaforizării. De vină a fost o pană de curent provocată de nişte muncitori neglijenţi.

În centrul Capitalei funcţionează 20 de intersecţii semaforizate inteligent, de-a lungul bulevardelor Lascăr Catargiu, Gheorghe Magheru şi Nicolae Bălcescu. Acestea sunt monitorizate, de ieri, de un Centru de Control, lansat cu pompă de autorităţile locale. La doar câteva ore după ce Adriean Videanu a arătat presei, cu mândrie, una dintre realizările mandatului său, celebrul muncitor „Dorel“ a intrat în acţiune şi a dat peste cap toată inteligenţa scumpelor semafoare. Doar o cablare greşită şi tot sistemul - care ar fi trebuit să fluidizeze traficul - s-a prăbuşit subit, lăsând Piaţa Universităţii la mica înţelegere a şoferilor.

Reţea suprasolicitată

Joi, ora 17.30. În intersecţia recent devenită „inteligentă“ de la Piaţa Universităţii, maşinile formează cozi interminabile. Câţiva poliţişti mişcă precipitat din mâini, încercând să dirijeze circulaţia printre claxoane şi înjurături. Zece minute fără ca semafoarele să funcţioneze au fost suficiente ca să se instaleze haosul şi în intersecţiile adiacente, unde se agită alte echipaje. Lângă intrarea în pasaj, un ofiţer cere ajutor pentru anchetarea unui grup de şase muncitori. „Spun că lucrau pentru RATB, la firele de troleibuz. Se pare că ei au umblat la conexiune“, spune poliţistul. „Muncitorii s-au cablat ilegal la terminalul de curent al semafoarelor. Reţeaua a fost suprasolicitată şi a căzut“, explică un tehnician al companiei UTI, una dintre firmele care au implementat sistemul.

Şeful lui „Dorel“, de la firma TIAB - aşa cum scria pe tricou -, se lasă cu greu convins să meargă la secţie cu o parte din echipă. Poliţiştii răsuflă uşuraţi, lăsând traficul în autoritatea „inteligentelor“, în timp ce tehnicienii UTI şuieră printre dinţi: „Tocmai azi (nr. - ieri), când am făcut conferinţa de presă!“. Gata în noiembrie

Cele 20 de intersecţii anunţate ieri sunt doar primul pas din implementarea Sistemului de Management al Traficului din Bucureşti, care va fi funcţional, potrivit primarului Videanu, din septembrie. Autorităţile locale susţin că sistemul va contribui la îmbunătăţirea condiţiilor de trafic cu 15%, până la 35%.

„Suntem printre ultimii care implementăm un astfel de sistem. În schimb, al nostru este cel mai modern“, a afirmat primarul general al Capitalei, Adriean Videanu.

Noul sistem va monitoriza 140 de intersecţii, unde vor fi amplasate semafoare cu senzori de fluidizare a circulaţiei. O parte din sistem va comunica şi cu nişte dispozitive amplasate în fiecare vehicul RATB, pentru a ajusta timpii de semaforizare în vederea sosirii în staţii într-un anumit interval.

După implementare, agenţii de circulaţie nu vor mai interveni pentru dirijarea traficului, ci doar pentru penalizarea şoferilor nedisciplinaţi. „Sperăm ca întregul sistem să funcţioneze în luna noiembrie, potrivit contractului. Subcontractorii noştri se confruntă, pe parcursul lucrărilor, cu diverse probleme, aşa că nu ştiu dacă vom putea fi gata mai devreme“, a afirmat Alexander Swarovski, general manager al grupului austriac Swarco, firmă care implementează acest sistem alături de UTI International. ÎN CIFRE

18 milioane de euro

> 18,4 milioane de euro este costul proiectului, finanţat de Primăria Capitalei, printr-un credit BERD   > 140 de intersecţii vor fi cuprinse în proiect, alături de circa 300 de vehicule RATB şi 3 de intervenţii (unul de poliţie, unul de ambulanţă şi unul de pompieri) > 20 de intersecţii sunt astăzi funcţionale şi monitorizate > 50 de intersecţii sunt în curs de introducere în sistem

> peste 100 de camere video urmează să fie instalate > pe circa 70 km de drumuri trebuie să se facă lucrări pentru conectarea prin fibră optică a semafoarelor > cu 15-35% va contribui la fluidizarea traficului > peste 1.600 de blocuri de semaforizare vor fi incluse în sistem > sistemul ar trebui să funcţioneze 7 zile din 7, în regim 24 de ore din 24 > imaginile surprinse în trafic vor fi stocate pe 40 de servere > lucrări de instalare se desfăşoară în circa 100 de intersecţii > 30 noiembrie 2008 este data la care toate cele 140 de intersecţii ar trebui să funcţioneze inteligent