Șeful Renault vrea o politică industrială care să apere Europa de Tesla și de chinezi

sursă foto: Arhiva EvZ

Un comunicat emis de către directorul executiv al grupului Renault, Luca de Meo, și publicat în presa franceză, aduce în atenție o problemă cu impact semnificativ asupra Uniunii Europene: strategia în ceea ce privește industria auto în ansamblul său, în contextul amenințărilor provenite din alte regiuni, cu precădere din China.

Luca de Meo, CEO-ul Renault Group și președintele ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), avertizează politicienii din Uniunea Europeană cu privire la provocările majore cu care se confruntă Europa, odată cu apariția Tesla și creșterea influenței Chinei pe piața auto.

Șeful Renault Group avertizează UE

Meo subliniază importanța și puterea industriei auto din UE, care contribuie cu 8% la PIB, cheltuiește 30% pentru cercetare și dezvoltare și oferă 13 milioane de locuri de muncă. „În lipsa industriei auto, Europa va avea un deficit comercial structural!”, avertizează Luca de Meo

Analiza efectuată de conducerea Renault pleacă de la transformările prin care a trecut industria auto europeană, care a fost obligată să se conformeze unui număr mare de reglementări, făcând mașinile cu 60% mai grele și cu 50% mai scumpe în ultimii 20 de ani. Potrivit lui Meo, aceste efecte au avut consecințe în lanț, deoarece "o mașină mai scumpă este și o mașină care se vinde mai puțin, ceea ce determină menținerea în circulație a vehiculelor vechi și poluante. Rezultatul: vârsta medie a parcului auto a crescut de la 7 la 12 ani!".

Europa, vulnerabilă în fața rivalilor globali

Managerul Renault subliniază, de asemenea, o problemă care a fost adesea adusă în atenție în ultima perioadă: tranziția către renunțarea la motoarele cu combustie face Europa vulnerabilă în fața competitorilor globali.

„Motorul cu ardere internă a funcționat timp de un secol ca o barieră de protecție pentru noi, europenii.  Acum chinezii sunt cei care controlează 75% din producția globală de baterii! Și în timp ce Statele Unite își stimulează industria, în timp ce chinezii o organizează prin planificare, aici, în Europa, reglementăm, fără o viziune holistică”, spune Luca de Meo.

Luca de Meo. Sursă foto: Linkedin

De ce e nevoie de o politică indutrială pentru sectorul auto

Președintele ACEA îndeamnă Europa să dezvolte o politică industrială autentică pentru sectorul auto, cu o viziune globală și să combată „răspândirea anarhică a dictaturilor din diverse autorități”.

Meo solicită„un ghișeu unic pentru reglementări privind mobilitatea și automobilul”, dar și „un cadru stabil de reguli și de standardizare în toată Europa”, așa cum au chinezii.

Meo folosește exemplul Airbus pentru a sublinia rezultatul unei politici europene privind tehnologiile cheie, care ar putea fi replicată în industria auto. În plus, CEO-ul Renault afirmă că toate sectoarele implicate trebuie să joace un rol coordonat pe lanțul de valoare, inclusiv industria minieră, chimică, energetică, prelucrătoare, infrastructura, autoritățile naționale și locale.

Se propune o inițiativă de armonizare a celor mai mari 200 de orașe europene în ceea ce privește abordările privind mobilitatea, crearea de zone verzi pentru dezvoltare economică și formarea de clustere de dezvoltare, în vederea obținerii, în final, a „mașinilor accesibile pentru toți și cu un impact redus asupra mediului”.

„Adaug aceste propuneri la dezbatere pentru că aceste provocări se ridică în fața tuturor: politicieni, constructori, părți interesate, cetățeni. Pentru a aduce un răspuns comun, să nu mai vedem industria de automobile ca fiind problema și atunci ea va face parte din soluție!”, transmite șeful Renault Group, companie care deține și marca românească Dacia.

Luca de Meo nu este la prima sa încercare de a atrage atenția politicienilor UE asupra reglementărilor prea restrictive pentru industria auto și asupra lipsei unei strategii clare pentru susținerea tranziției către propulsia electrică. Acest lucru se întâmplă într-un moment în care competiția din China aduce o serie de avantaje susținute de sprijinul guvernamental.