Secretul celor mai de succes rețele alimentare din România

Carrefour, Lidl și Kaufland, cele mai populare grupuri de retail din România, au apelat la strategii diferite în acest an, dar se bucură toate de succes.

Cei trei retaileri sunt ocupanţii primelor trei locuri în preferinţele românilor. Kaufland a fost vizitat de 62% din locuitorii mediului urban, 55% dintre aceștia au vizitat brand-ul german Lidl, iar 37% au călcat pragul francezilor de la Carrefour. Dacă ne raportăm la magazinele către care românii s-au orientat pentru cumpărăturile generale necesare în gospodărie, clienţii optează în proporţie de 18% pentru Lidl şi în proporţie de 13% pentru Carrefour, conform unui studiu Retail Meter.

Creșterea continuă

În 2014, toate cele trei grupuri de retail au continuat să se extindă atât în marile oraşe, cât şi în cele de mai mici dimensiuni. Lidl va continua și în anul 2015 să pătrundă în alte orașe mari, în prezent având 181 de magazine pe tot teritoriul țării și targetând orașele cu mulți locuitori ținând cont că în 2014 s-a extins în Timișoara, Arad, Târgu Neamț, Craiova și Iași. Pe de altă parte, reprezentanții Kaufland, un alt supermarket care face, ca și Lidl, parte din grupul controlat de germanul Dieter Schwartz, a răspuns pentru EVZ că vizează o prezență uniformă, în toate judeţele ţării și vrea să ajungă la 100 de unități până la finalul anului.

În 2014, Carrefour a mizat în special pe extinderea prin unități mai mici, de tip supermarket. Retailerul a ajuns la 85 de unități Carrefour Market și 47 de magazine Carrefour Express, ultimele inaugurări fiind în oraşe mici sau zone alăturate oraşelor mari. Carrefour și-a completat însă și rețeaua de hipermarketuri cu câteva unități, ajungând la 27. „Probabil că brand-ul francez Carrefour nu consideră necesară o investiţie în oraşele mari, fiind activi pe piaţa din România de o perioadă mai îndelungată de timp faţă de Lidl, care îşi permite să investească în zonele cu care nu au luat contact până în acest moment”, a spus pentru EVZ Mihai Pop, manager în departamentul de asistenţă în tranzacţii al Ernst & Young.

Cum aleg românii când cumpără

Atunci când îşi aleg magazinul din care să cumpere, românii sunt atenți în primul rând la prețuri în proporție de 66% și țin cont de calitatea produselor în proporție de 62%. Brandul nemţesc Lidl se distinge prin produsele de origine germană, percepute ca având o calitate ridicată, asemenea mărcilor consacrate, însă cu preţuri mici. Produsele de panificaţie şi săptămânile cu specific internaţional au, de asemenea, succes în rândul clienţilor.

La rândul său, retailerul francez Carrefour este perceput ca fiind cel mai popular şi răspândit brand. „Diferenţa dintre cei doi retaileri este că Lidl are doar câteva mărci de produse având un preţ mic, în timp ce Carrefour are produse care se adresează tuturor categoriilor de consumatori, având astfel mult mai multe produse de acelaşi fel în magazine din care clienţii pot alege”, a continuat Mihai Pop.

Planuri de viitor

Toate cele trei branduri au planuri ample de extindere și în anul 2015, însă se pare că lupta pentru supremație nu se dă între branduri precum Lidl și Carrefour. „Retailerii vizează dispariția alimentarelor de cartier. Aceștia cumpără volume foarte mari, negociază bine și au o distribuție foarte activă. Față de o alimentară în care nu ști exact ce poți găsi, clientul preferă să meargă la sigur, ajungând să devină fidel supermarketurilor“, a încheiat Mihai Pop. Carrefour a încheiat anul 2013 cu un profit net de 144 de milioane de lei având un număr de 6.703 de angajați. În 2012, Lidl a avut o cifră de afaceri de 2,27 miliarde de lei. Kaufland are 12.700 de angajați, potrivit datelor EVZ. Compania nu a oferit informații privind cifra de afaceri.