Legea pensiilor se schimbă din nou, însă de data aceasta proiectul vizează direct Casele de pensii și deciziile de pensionare. Deputații au votat marți, 8 martie, proiectul de lege care completează art.106 din Legea nr.263/2010. Noul alineat introdus obligă Casele teritoriale de pensii să informeze angajatorul în privința deciziei de pensionare a angajatului.
Un nou proiect de lege privind pensiile a fost adoptat marți, 8 martie. Acesta are ca ca obiect de reglementare completarea art.106 din Legea nr.263/2010 cu un nou alineat, alin.(5). Potrivit acestuia, Casele de pensii sunt obligate să emită angajatorului o informare cu privire la decizia de pensionare a unui angajat.
Obligativitatea este valabilă indiferent de motivul pensionării, chiar dacă vorbim despre pensionare pentru limită de vârstă, pentru pensionarea anticipată sau anticipată parțial ori pentru invaliditate a angajatului său.
Potrivit textului adoptat, „casa teritorială de pensii emitentă comunică angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, anticipate, anticipate parţiale sau de invaliditate”. „Informarea va cuprinde numele şi prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum şi data emiterii acesteia”.
„Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea art.106 din Legea nr.263/2010 cu un nou alineat, alin.(5), urmărindu-se instituirea, pentru casele teritoriale de pensii, a obligaţiei de a comunica angajatorului o informare, în termenul prevăzut la art.106 alin.(4), cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, pentru pensionarea anticipată sau anticipată parţial ori pentru invaliditate a angajatului său”, se arată în raportul asupra proiectului de lege.
Casa de pensii, obligată să anunțe angajatorul cu privire la decizia de pensionare
În prezent, decizia de pensionare și data emiterii acesteia este comunicată de Casa teritorială de pensii doar persoanei care depune cererea, însă nu și angajatorului. Potrivit celor care au inițiat acest proiect, obligativitatea vine în contextul în care contractele individuale de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
„Această completare a textului de lege se impune a fi făcută deoarece contractele individuale de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, iar comunicarea deciziei de pensie ori decizia de pensionare se face doar angajatului. Angajatorul poate lua cu întârziere sau deloc la cunoştinţă de emiterea acesteia, fiind astfel în culpă cu privire la neemiterea deciziei de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă”, au motivat iniţiatorii proiectului, în expunerea de motive.