Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV) şi Garda Financiară vor fi desfiinţate şi vor funcţiona ca departamente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). Ulterior, vor fi înfiinţate opt direcţii de administrare fiscală regionale, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă postat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Oficialii MFP susţin că prevederile proiectului de act normativ privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii structurilor Fiscului ar eficientiza combaterea evaziunii fiscale, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul.
Totodată, vor fi eliminate informaţiile paralele, iar legislaţia financiar-fiscală va fi aplicată în mod unitar de angajaţii ANAF, se mai arată în document.
Alte avantaje ale modificărilor propuse sunt: unificarea practicii şi procedurilor fiscale în întreaga ţară, reducerea cheltuielilor funcţionare şi chiar şi reducerea numărului de personal.
"Prin măsurile propuse se urmăreşte creşterea veniturilor bugetului general consolidat prin diminuarea fenomenului de evaziune fiscală, printr-un control eficient şi o mai bună adminstrare a creanţelor şi a contribuabililor, dublată de necesitatea reducerii costurilor de administrare şi eliminarea competenţelor care se suprapun", se arată în nota de fundamentare.
Cum va fi reorganizată Vama În prima etapă a restructurării Fiscului, ANV nu va mai avea personalitate juridică şi va deveni un departament în cadrul ANAF, condus de un subsecretar de stat.
Aparatul propriu al ANAF va prelua activitatea aparatului central al ANV şi pe cea a birourilor vamale de frontieră.
Activitatea direcţiilor regionale, judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale vor reveni în atribuţiile direcţiilor de administrare fiscală judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Restructurarea Gărzii Financiare
Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu Garda Financiară. Instituţia va deveni o structură în cadrul ANAF, fără personalitate juridică şi va fi condusă de un subsecretar de stat.
În atribuţiile aparatului propriu al ANAF va intra şi activitatea Comisariatului General al Gărzii Financiare.
Activitatea secţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Gărzii va fi preluată de direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Ce se întâmplă cu direcţiile judeţene ale Fiscului
Direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor fi reorganizate. Ele se vor numi direcţii de administrare fiscală judeţene şi a municipiului Bucureşti şi vor prelua activitatea direcţiilor regionale, judeţene şi a Capitalei pentru accize şi operaţiuni vamale, cu excepţia birourilor vamale de frontieră şi de interior.
Tot în atribuţiile direcţiilor judeţene va intra activitatea Gărzii Financiare a secţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
A doua etapă: opt direcţii regionale În cea de-a doua etapă vor fi înfiinţate opt direcţii de administrare fiscală regionale corespunzătoare regiunilor de dezvoltare.
Acestea vor fi servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, în subordinea ANAF. Ele vor fi înfiinţate în termen de un an de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă.
Practic, va exista câte o direcţie regională a Fiscului pentru fiecare dintre următoarele regiuni de dezvoltare:
1. Regiunea de Dezvoltare Nord-Est - judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui 2. Regiunea de Dezvoltare Sud-Est - judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea 3. Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia - judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman 4. Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia - judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea 5. Regiunea de Dezvoltare Vest - judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş 6. Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest - judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş 7. Regiunea de Dezvoltare Centru - judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu 8. Regiunea de Dezvoltare Bucureşti-Ilfov - municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov