În România, se consumă anual aproximativ 7 miliarde de litri de carburanţi, din care 5 miliarde de litri motorină şi 2 miliarde de litri benzină.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să nu majoreze acciza la carburanţi şi propune ca România să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, se arată într-un comunicat al UNTRR.
"În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorina şi benzină, transportatorii români care efectuează operaţiuni de transport internaţional vor fi obligaţi să alimenteze în afara ţării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România şi a scăderii cu acelaşi procent al alimentării cu benzină, se anulează orice câştig ipotetic al statului român!", precizează UNTRR.
Transportatorii solicită să nu se aplice acciza la carburanţi, ci să îmbunătăţească sistemul de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) străinilor, astfel încât România să devină un centru de alimentare de carburant din zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. În felul acesta, România va deveni mai competitivă, iar statul român va ajunge sa colecteze mai mulţi bani, nefiind necesară o majorare a accizei la carburanţi.
"În caz contrar, o majorare a accizei la carburanţi ar putea aduce pierderi la bugetul de stat. Tacit, Ministerul de Finanţe recunoaşte acest lucru prin faptul că doreşte implementarea supra-accizei în doua etape, de la 15 septembrie şi 1 octombrie 2017, cu scopul de a evita un şoc pe piaţă", susţin reprezentanţii UNTRR.
Potrivit transportatorilor, cei 38 de bani în plus la actuala acciză ar putea aduce statului 45,22 bani (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină şi benzină, suma colectată suplimentar fiind de circa 3,16 miliarde de lei, asta plecând de la premiza că nivelul consumului de motorină şi benzină va rămâne neschimbat.
În aceste context, Uniunea atrage atenţia că 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar "conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român".
"Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. (De exemplu, un operator român care face transport internaţional cu 200 de camioane şi în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România şi 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puţin 500.000 litri de motorina în afara României şi sub 100.000 litri de motorină în România)", mai spun reprezentanţii Uniunii Transportatorilor Rutieri.
Totodată, UNTRR susţine că prin reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte ţări va aduce în realitate pierderi la bugetul statului.
"UNTRR solicită Guvernului să aplice măsuri care să conducă la creşterea consumului de bunuri şi servicii furnizate de România comunităţii internaţionale. O măsură posibilă este rambursarea TVA cu uşurinţă şi predictibilitate atât firmelor româneşti cât şi firmelor străine din UE şi non-UE care efectuează transport rutier internaţional, volumul de carburant vândut de România va creşte semnificativ spre mulţumirea firmelor de transport, a cetăţenilor, a firmelor care produc şi distribuie carburanţi. Poziţionarea României ca un 'Luxemburg' al Balcanilor ar conduce la generarea unui avantaj competitiv pentru statul român şi firmele din România, în competiţia cu celelalte state din Europa şi cu celelalte firme din afara României, oferind o soluţie atractivă şi firmelor străine care operează transport internaţional având România ca destinaţie sau tranzit", potrivit textului citat.
Potrivit unor informaţiilor publicate în România, Ministerul Economiei din Austria arăta că preţul motorinei fără taxe din România este la mijlocul clasamentului UE28, situându-se pe locul 14, fiind mai mic decât preţul fără taxe din 13 state europene, dar mai mare decât preţul din 14 state europene. Preţul motorinei fără taxe este mai mare decât media europeană, fiind al 5-lea preţ mai mare decât media europeană.