Schiţele "mecanicului" Leonardo da Vinci prind formă la Bucureşti

Poate cea mai importantă latură a lui Leonardo da Vinci, aceea de inventator, aşteaptă să fie descoperită de bucureşteni la expoziţia deschisă în premieră în România, "Leonardo da Vinci - Invenţiile unui geniu", vernisată miercuri în foaierul Teatrului Naţional de Operetă "Ion Dacian".

„Noutatea acestei expoziţii este că vizitatorul poate pătrunde în mintea lui Leonardo da Vinci, jucându-se cu o serie de mecanisme interactive, cum ar fi cutia de viteze, perpetuum mobile“, explică Nicolae Cazacu, director de comunicare la Feature Networks, organizatoarea expoziţiei.

În spaţiul elegant şi generos al foaierului, dispozitivele din lemn şi metal par răsărite din foile îngălbenite de vreme ale lui Da Vinci. Totuşi, multe dintre obiectele expuse sunt mecanisme pe care le utilizăm şi azi şi care au fost schiţate de Da Vinci cu sute de ani înainte ca ele să fie redescoperite. Bicicleta, submarinul, paraşuta pe care Leonardo le-a văzut cu mintea erau obiecte de neconceput pentru contemporanii săi. Cele 50 de modele, care nu au fost reproduse în timpul vieţii inventatorului, sunt rodul muncii asidue a unei echipe de specialişti de la Muzeul „Leonardo da Vinci“ din Florenţa.

Vizionar şi polivalent

Artistul italian a fost dublat de omul de ştiinţă, filosoful şi inventatorul de geniu care a lăsat studii şi descoperiri în toate domeniile ce l-au preocupat, de la pictură şi anatomie la teatru, astronomie, mecanică şi chiar gastronomie.

Una dintre cele mai spectaculoase schiţe poate fi descoperită în strămoşul elicopterului de azi. Chiar dacă avea nevoie de patru oameni pentru a fi propulsat, maşină ria din lemn, pânză şi fire de fier a modificat concepţiile legate zbor.

 La fel şi paraşuta, construită din pânză de in pe un suport de lemn de formă piramidală. Varianta pe care o cunoaştem azi are o altă formă, dar ciudăţenia închipuită de Leonardo era perfect funcţională.

Părinte al mecanicii

Capacitatea sa vizionară l-a împins pe Leonardo să găsească îmbunătăţiri pentru obiectele existente, să le perfecţioneze şi să le adapteze diferitelor utilizări, tendinţă ce s-a remarcat mai ales în sfera mecanicii şi a armelor. Este cazul tunului cu înălţime reglabilă, a cărui noutate constă în controlul traiectoriei prin modificarea înălţimii şi a suportului orizontal.

Podurile arcuite imaginate de Da Vinci sunt dispozitive uşor de montat, ce facilitau trecerea râurilor, permiţând mobilitatea trupelor. Pentru războiul pe apă, inventatorul s-a gândit la echiparea unor bărci speciale cu sisteme rotative pe care s-ar fi montat tunuri. Sistemul de ambarcaţiune cu carenă dublă imaginat de el este folosit şi astăzi la navele de război.

 Şi obiectele aparent banale au constituit obiecte de studiu pentru italian. El a proiectat orologiul de noapte, un model de o simplitate incredibilă care rezolva stabilirea orei în plină noapte prin poziţionarea strategică a unei lumânări aprinse alături de o şipcă gradată cu orele însemnate.

Lumea fără Leonardo... imposibilă

„E imposibil să ne imaginăm cum ar arăta lumea noastră astăzi fără Leonardo da Vinci şi opera sa. Ceea ce a lucrat el este începutul celor mai multe dintre maşinile noastre. Când le priveşti ai impresia că au fost construite acum, dar ele au fost gândite în urmă cu 500 de ani, ceea ce este incredibil“, spune Riccardo Nassini, unul dintre cei şase artizani de la Muzeul „Leonardo da Vinci“ din Florenţa.

Expoziţia, care a adunat peste 20 de milioane de vizitatori în cele 60 de ţări pe unde s-a plimbat, îi aşteaptă şi pe români până la 31 ianuarie 2009. Intrarea costă 20 de lei, iar elevii, studenţii şi pensionarii beneficiază de reducere de 50%.