Demiterea Consiliului de Administrație (CA) de la CFR Marfă pare să fie o reverberație a scandalului dintre ministrul Dan Șova și fostul președinte Liviu Radu, dar și o încercare a șefului de la Transporturi de a aduce oamenii apropiați în fruntea companiilor din subordine.
Pe de o parte, în locul celor destituiți au fost numiți interimari, atât la operatorul feroviar, cât și la Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB). Această mișcare contravine legislației în vigoare. Potrivit ordonanței de urgență 109/2011, emisă de Guvernul Boc la solicitarea expresă a FMI, toți șefii din companiile de stat trebuie aleși pe criterii de performanță, din privat, de un consultant independent.
Buruiană, noul șef la CFR Marfă
În plus, George Buruiană, care a condus și în urmă cu 17 ani CFR Marfă, a fost numit director general al companiei de stat. Acesta a fost numit anul trecut membru interimar în CA al CFR Marfă, de Ministerul Transporturilor, apoi a devenit membru deplin. Săptămâna trecută, a demisionat și iată că îl găsim din nou în fruntea companiei de stat. Presa a scris că Buruiană a fost consilier al ministrului Șova.
Mai mulți șefi cu salarii mari
Pe de altă parte, surse din cadrul ministerului au precizat pentru EVZ că ministrul Dan Șova dorește să introducă la CFR Marfă o conducere dualistă, ceea ce presupune numirea unui Consiliu de Supraveghere și a unui directorat, format din trei persoane. O decizie similară a fost luată de curând pentru CFR Călători, iar miercuri unul dintre membrii directoratului, Valentin Dorobanțu, a demisionat, invocând motive personale. Oricum, ministrul s-a asigurat că măsurile sale vor fi aprobate, schimbând în luna aprilie componența Adunării Generale a Acționarilor.
Deși conducerea dualistă se întâlnește în multe companii profitabile private, instituirea sistemului necesită pregătiri elaborioase, care pot dura ani. „În general se trece la o conducere dualistă atunci când o societate este structurată extraordinar de bine, deoarece este dificil să treci la un sistem dualist peste noapte”, ne-a declarat un manager privat, sub protecția anonimatului.
În plus, statul e bun de plată pentru demiterea membrilor CA al CFR Marfă, mai ales că de la numirea lor compania a câștigat noi contracte, ceea ce înseamnă creșterea veniturilor. „AGA a convocat CA și l-a destituit fără să ofere o motivație. În contractele celor demiși există clauze care prevăd plata unor salarii compensatorii în această situație”, arată sursele EVZ.
Ședință cu scântei Liviu Radu a fost numit în luna aprilie a anului trecut atât preşedinte al CA la CFR Marfă, cât şi director general al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB). Săptămâna trecută, Dan Șova a decis demiterea CA al CNAB. Odată cu Liviu Radu a fost demis și Radu Merica, preşedintele CA al CNAB, dar și membrii CA Marius Bodea, Bogdan Găurean şi Adrian Cighi, după o ședință furtunoasă a Adunării Generale a Acționarilor. Se pare că în conflict a intervenit chiar șeful Poliției aeroportului.
Ulterior demiterii, reprezentanții societății care administrează Fondul Proprietatea, unul dintre acționari, a criticat decizia. Oficialii Franklin Templeton au remis un comunicat în care arată că noii membri ai CA de la CNAB au fost selectați fără a avea în vedere prevederile OUG 109/2011 privind guvernața corporativă.
Calea ferată merge la fier vechi
Ultimele schimbări din fruntea companiilor feroviare vin în contextul în care Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri un memorandum privind măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al României. Printre propunerile cuprinse în document se numără concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă şi programe de reducere a costurilor. Premierul Victor Ponta a declarat recent că liniile ferate care nu mai sunt profitabile ar trebui închise.