Scandal la CNAS. Zeci de medici de familie protestează în faţa Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, după ce a picat sistemul

Câteva zeci de medici de familie din Bucureşti şi Ilfov s-au adunat în faţa sediului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate din Capitală, unde protestează, fiind nemulţumiţi de „funcţionarea dezastruoasă” a sistemelor informatice gestionate de CNAS.

 

Medicii se plâng de faptul că nu pot elibera reţete de mai bine de o săptămână şi nu pot valida serviciile medicale pe care le acordă pacienţilor.

 

De mai bine de o săptămână, medicii şi pacienţii din România au întâmpinat o problemă gravă: nu au putut prescrie, respectiv primi reţetele, pentru că sistemul informatic CNAS nu a funcţionat. 

Reprezentanţii Casei Naționale de Asigurări de Sănătate spun că sistemul nu a fost funcţional doar pe data de 3 mai, în rest, acesta funcţionează, dar cu fluctuaţii şi le solicită furnizorilor de servicii de sănătate să facă operaţiunile off-line până la remedierea totală a problemelor.

De ce a ce a picat sistemul informatic CNAS?

Potrivit unui comunicat de presă, problemele tehnice apărute la sistemul informatic CNAS se datorează faptului că firma care se ocupa de mentenanţa acestuia a încetat colaborarea cu Casa de Asigurări.

„Circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialiști. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncționalităților apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro”, se arată comunicatul de presă CNAS

 

Sistemul PIAS nu a fost funcţional în data de 3 mai, însă nici ulterior nu a funcţionat corespunzător, astfel că medicii nu au putut prescrie anumite tipuri de reţete, care necesită înregistrarea acestora în sistem. CNAS a anunţat printr-un comunicat de presă că până la soluţionarea totală a avariei, furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate să lucreze în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS şi că urmează să se emită un ordin pentru a realiza operaţiunile în sistem offline.

 

"Pana la remedierea problemelor tehnice aparute, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line.

 

Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în această perioadă sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 40 – 42 din H.G. 155/2017:

 

 

 

- Serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 07 mai 2018 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii mai 2018.

 

- Pentru validarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate off - line, CNAS dezactivează următoarele reguli de validare:

 

a) ”serviciul medical nu a fost raportat on-line in 3 zile lucratoare” - pentru perioada 07 mai 2018 și până la remedierea PIAS;

 

b) ”serviciul nu a fost semnat cu cardul” – pentru data de 10 mai 2018 și până la remedierea PIAS.

 

 

În acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate, care se publică pe pagina de web a CNAS", informează CNAS