Satira politică le face cu ochiul românilor

Grupuri precum Divertis sau Mondenii sunt pe val graţie umorului de calitate; aventurile celor de la Vacanţa Mare nu mai au căutare.

Criza pare a nu fi stins pofta românilor pentru râs şi pentru umor, ba chiar e posibil ca necazurile să fi amplificat această tendinţă firească. Grupuri de umor precum Divertis au un succes neîntrerupt de 20 de ani încoace, în timp ce altele apărute ulterior s-au desfiinţat, iar mai tineri competitori precum cei de la „Mondenii” încearcă să ameninţe poziţia liderului.

Cifrele de audienţă ale emisiunilor de televiziune pentru luna aprilie, aşa cum sunt ele puse la dispoziţie de site-ul specializat www.paginademedia.ro, demonstrează în mod clar acest lucru. Astfel, cele două emisiuni de pe Antena 1 care-i au drept protagonişti pe membrii grupului umoristic Divertis, adică „Divertis Mall” şi, respectiv, „Divertis Mall şi prietenii”, ocupă cele două locuri fruntaşe ale clasamentului, atât în topul general al emisiunilor (deci peste ştiri, concursuri şi alte feluri de program), cât şi, bineînţeles, pe clasamentul mai restrâns al emisiunilor de divertisment. Clasamentul celor mai urmărite programe TV (aşadar, care au avut cel puţin două ediţii) ale lunii martie arată că „Divertis Mall” a înregistrat un rating de 12,1% (adică 1.393.000 de telespectatori), iar „Divertis Mall şi prietenii” un rating de 11,3% (1.301.000 telespectatori), reuşind să surclaseze „Ştirile Pro TV de la ora 19”, cu un rating de doar 10,6%. La fel, în clasamentul emisiunilor de divertisment, cele două emisiuni sunt urmate la distanţă, pe locul 3, de un mega-concurs costisitor, adică „Dansez pentru tine” de la Pro TV, care înregistrează, însă, doar 8,6% rating, corespunzând unui număr de 989.000 de privitori. Toate datele sunt pentru segmentul all-urban, pe întreaga lună martie.

Conform reprezentanţilor postului din Băneasa, emisiunile cu Divertis îşi păstrează astfel poziţia de lider de audienţă pe care au avut-o şi în luna februarie, lună în care au reintrat în grilă (când au înregistrat chiar câte un rating de 15%, la unele dintre emisiuni), şi se bucură de cea mai mare audienţă din istoria colaborării postului TV cu Divertişii, care în urmă cu câţiva ani ajungeau la un rating care se învârtea în jurul a 9-10 procente; aşadar, oricum foarte mare.

„Se poate obţine audienţă şi fără a coborî nivelul”

Toni Grecu, liderul istoric al grupului Divertis, cel care face acum echipă cu fostul „monden” Dragoş Stoica, încearcă să explice pentru EVZ motivele acestui succes uimitor, neîntrerupt de 20 de ani de când grupul umoristic a început să apară pe „sticla” televizorului: „Cred că este vorba de păstrarea unui anumit respect faţă de munca pe care o prestezi şi de consecvenţa de a păstra o anume identitate. Presiuni au fost în permanenţă de a coborî nivelul, nu din partea unor persoane, ci din partea cifrelor de audienţă. Iată acum că se poate obţine audienţă fără a apela la anumite metode. Întotdeauna este necesar un compromis între ceea ce vrei şi ceea ce se cere. Mai mult nu pot să spun, fiindcă risc să par teoretician sau filosof”.

În ceea ce priveşte „competiţia” dintre cele două emisiuni care au brand-ul Divertis, Toni Grecu spune: „Sunt două emisiuni complet distincte, aşadar se adaugă un plus formatului consacrat. Eu cred că acest lucru funcţionează. Emisiunea se bazează în proporţie extrem de mare pe politică şi social, foarte puţin pe subiecte banale. Fiind vorba de o perioadă grea, de criză, publicul român este foarte interesat de ce se întâmplă şi inclusiv de umorul bazat pe realitatea socială şi politică. Aceasta este explicaţia succesului înregistrat de noul proiect „Divertis Mall şi prietenii””.

Paşte cu stână europeană

Reprezentanţii Antenei 1 susţin că cele două emisiuni „sunt, în continuare, pe primele două locuri în top, la fiecare ediţie”. De exemplu, ediţiile de duminica trecută au înregistrat, pentru publicul urban de peste 18 ani, un rating de 10,1%, respectiv 9,9%, ceea ce înseamnă 1.027.000, respectiv 1.011.000 de telespectatori, aşadar „cele două show-uri au fost lider autoritar de audienţă”. În Duminica de Paşti, cele două show-uri vor avea ediţii speciale: de la ora 20.30, în Divertis Mall se va deschide „prima stână din România care corespunde normelor europene”, iar ediţia specială „Divertis Mall şi prietenii”, de la ora 21.45, va avea următorul scenariu: Traian Basescu îi sechestrează pe Mircea Badea, Valentin Stan şi Ion Cristoiu şi îi pune să semneze un act, după modelul Becali, că nu-l vor mai critica niciodata.

Mondenii, în plină afirmare

Dintre celelalte grupuri de umor, cei care sunt consideraţi unanim ca fiind cei care o iau pe urmele Divertişilor sunt grupul umoristic „Mondenii”, axat pe satiră politică şi socială, care are emisiune pe Prima TV. Din păcate, emsiunea „Mondenilor” nu se regăseşte, pe luna martie, în top 20 al emisiunilor de divertisment, ea fiind plasată, cu 381.192 de spectatori (rating: 3,31%), de-abia pe locul 23.

„Umorul de calitate de la Prima TV este tot mai apreciat de publicul telespectator de la an la an. Show-ul „Mondenii” a demonstrat acest lucru. Încă de la debut, în primăvara anului 2007, a înregistrat o medie de 2,1% rating şi 8% share. În luna martie a acestui an emisiunea a înregistrat o creştere de audienţă cu 44% faţă de anul trecut. Publicul comercial îi apreciază din ce în ce mai mult pe „mondenii” de la Prima TV şi îi cotează cu 3,9% rating şi 9,6% market share, conform datelor furnizate de GfK România”, ne comunică reprezentanţii postului Prima, unde activează „Mondenii”.

„“Mondenii Show” este o emisiune de divertisment care se adresează acelui public care înţelege umorul inteligent. Ca orice grup umoristic cei patru “mondeni” îşi doresc să-i distreze pe cei care îi urmăresc. Dacă cei din faţa televizoarelor râd la scheciurile lor, atunci scopul este atins. Prima TV promovează umorul de calitate şi nu umorul facil, ironia fină şi nu băşcălia, subtilitatea şi nu grotescul. La “Mondenii Show” se face haz de necaz, vorba proverbului, umorul “mondenilor” descreţind frunţile românilor pe vremuri de criză”, mai spun cei de la Prima TV. Cât despre plecarea unuia dintre membrii de bază ai grupului: „Plecarea lui Dragoş Stoica nu este ceva ieşit din comun. Pur şi simplu fiecare a mers pe drumul lui. După plecarea actorului, show-ul nu a pierdut din ritm, acest lucru datorâdu-se lui Angel Popescu, care a reuşit să se integreze perfect în echipă”.

„Mondenii” spun că nu urmăresc neapărat să „detroneze” pe cineva anume: „Scopul “mondenilor” este să-i facă pe oameni să râdă”.

UMOR CU REPETIŢIE

În căutarea vechilor succese

O figură frumoasă face mai nou, pe Antena 1, şi show-ul de divertisment „Bancher sau şomer”, aflat în listă pe locul 4, cu un rating de 8,4% (966.000 de spectatori). Duo-ul de prezentatori, Romică Ţociu şi Cornel Palade, pare să-şi fi găsit în sfârşit locul, după mai multe emisiuni controversate, gen „Teleeurobingo Show”, şi după ce au fost criticaţi, de multe ori, pentru vulgaritatea umorului practicat. Cornel Palade admitea mai de mult, în EVZ, că „asta vrea publicul din România” şi că nu-şi poate permite să-l joace pe „Slavici”. În seara de Înviere, de la ora 20.30, cei doi vor încerca să ajute două familii de la ţară, lovite de soartă, într-o ediţie specială a emisiunii-concurs, care va dura de această dată până la ora 23.30.

Cifrele de audienţă sunt necruţătoare pentru grupul Vacanţa Mare, altădată pe vârful valului, în prezent la Kanal D: 206.548 de spectatori (1,79 rating) şi locul 33 pe lista emisiunilor de divertisment întocmită de Petrişor Obae! Drept urmare, unul din cei doi, Radu Pietreanu, s-a grăbit să bată toba, într-un interviu pe radio, pentru adepţii „umorului de calitate”, că, din vară, grupul e „liber de contract”. Atât Mugur Mihăescu, cât şi Kanal D s-au grăbit însă să infirme, spunând că-i vorba de o banală „reînnoire de contract”.

Şi mai jos se află, însă, grupul Vouă, altădată de tradiţie: pastilele sale de pe Naţional TV au fost observate cu greutate de Petrişor Obae, „în coada topului”. „Ţara lu’ Papură Vouă” (19 difuzări în martie) a fost urmărită doar de 76.000 de „rătăciţi”, iar pastila săptămânală, „Pastila Vouă” (trei ediţii), a atras atenţia a 98.000 de persoane.

Mai bine se plasează o emisiune oarecum apropiată genului, show-ul „Cronica Cârcotaşilor”, de pe Prima TV: locul 15, cu 589.000 de telespectatori. Un grup care părea închegat la un moment dat, cel constituit în jurul lui Florin Călinescu la „Chestiunea zilei”, s-a risipit acum, în general la sitcom-uri: „La bloc”, „Trăsniţi în NATO” etc., dar acestea nu înregistrează, în ansamblu, o audienţă semnificativă.