Vestea că Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) ar putea intra în lichidare, sau ar fi scos la vânzare, a provocat panică în oraşul a cărui dezvoltare depinde în mare parte de existenţa uriaşului şantier coreean din România. Compania mamă din Coreea, Daewoo Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd (DSME) dezminte informaţiile apărute în spaţiul public, punând la dispoziţia angajaţilor din Mangalia un comunicat liniştitor emis chiar de Banca de Dezvoltare a statului coreean (KDB).
Peste 6000 de angajaţi proprii ai Şantierului Naval Daewoo Mangalia şi ai societăţilor subcontractoare de pe platforma indústrială îşi desfăşoară, de 18 ani, activitatea în oraşul din sudul judeţului Constanţa. Primarul municipiului Mangalia, Cristian Radu, a declarat pentru EVZ că DMHI este şantierul de funcţionarea căruia depinde în mare parte dezvoltarea oraşului. „Din 1995, timp de 10 ani, şantierul coreean a fost scutit de la plata taxelor însă din 2005 situaţia s-a schimbat, au fost nevoiţi să plătească taxele către statul român, plus că în ultimii ani au avut probleme şi cu scumpirea, necontrolată, a materialelor de construcţie, este normal să aibă pierderi”, a explicat primarul Mangaliei. El este însă convins, pentru că „nu e prima dată când se vorbeşte despre vânzarea DMHI”, că partea coreeană va găsi soluţii pentru redresarea şantierului.
Problemele Şantierului Daewoo Mangalia, rezolvate în scurt timp
Reprezentanţii şantierului naval coreean din Mangalia admit dificultăţile financiare dar susţin că se vor găsi soluţii pentru depăşirea acestora, cum s-a întâmplat de altfel şi în anii trecuţi. Cu toate problemele financiare, DMHI are contracte ferme pentru construcţia de nave până la sfârşitul anului 2017. Noul preşedinte al Şantierului Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries SA, Tae Jin Hwang, numit în urmă cu două luni, se adresează, printr-o scrisoare, salariaţilor îngrijoraţi că şi-ar putea pierde locurile de muncă.
„După cum probabil ştiţi deja, din păcate, DSME, acţionarul majoritar al DMHI, întâmpină o perioadă dificilă din punct de vedere financiar care, cu siguranţă, va fi soluţionată într-un interval de timp cât mai scurt. Recent, în presa din Coreea au fost date publicităţii diferite articole care fac referire la lichidarea sau vânzarea subsidiarelor DSME, inclusiv a societăţii DMHI. Deşi probabil aţi citit numeroase articole în presa română sau aţi auzit zvonuri cu privire la acest subiect, doresc să vă informez faptul că singura poziţie oficială o reprezintă scrisoarea anexată , emisă de către preşedintele DSME şi care include, de asemenea, şi poziţia oficială a Băncii Coreene de Dezvoltare (KDB-acţionar majoritar al DSME)", scrie preşedintele şantierului naval coreean de la Mangalia, Tae Jin Hwang.
Şantierul Naval Daewoo Mangalia, susţinut de Banca statului coreean
Poziţia oficială a companiei mamă din Coreea, în privinţa subsidiarei din Mangalia, este prezentată chiar de Sung Leep Jung Preşedinte şi CEO al Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co (DSME). „Având în vedere faptul că ar putea apărea îngrijorări în legătură cu articolele de presă recent apărute cu privire la dificultățile financiare cu care se confruntă compania DSME, pentru înlăturarea aspectelor neclare am dori să vă atragem atenția asupra unui comunicat de presă realizat de către Banca de Dezvoltare din Coreea (KDB) și dat publicității în data de 15 iulie 2015, ora 21, ora locală”, îi linişteşte preşedintele Sung Leep Jung pe angajaţii şantierului din Mangalia.
Poziţia Băncii de Dezvoltare din Coreea (KDB), finanţatorul şantierului Daewoo “Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd (DSME) a anticipat obţinerea indicatorilor negativi în trimestrul al doilea din 2015 datorită creșterii inevitabile a costului cu materiale şi cu lucrările de proiectare aferente construcțiilor de platforme offshore contractate în trecut. Deși într-un articol recent se estimează că pierderile cumulate vor fi de 2 trilioane woni coreeni, aceste estimări nu au fost confirmate, având în vedere că verificarea situațiilor contabile pentru prima jumătate a anului este încă în curs de desfășurare.
Având în vedere că deține poziția numărul 1 pe plan mondial în ceea ce privește numărul de contracte obținute în anul 2015, precum și competitivitatea superioară în domeniul offshore și LNG, DSME continuă să opereze fără a avea probleme în ceea ce privește fluxul de numerar. KDB va proceda imediat la verificarea situației DSME pentru o mai bună înțelegere a performanțelor managementului companiei. Dacă rezultatul verificărilor va conduce la anumite acțiuni specifice, KDB va colabora și cu ceilalți finanțatori astfel încât să poată lua toate măsurile necesare și fundamentale într-un timp cât mai scurt, în vederea prevenirii oricărui risc managerial. De asemenea, KDB confirmă că în acest moment nu se va lua în considerare nicio măsură de renunțare voluntară sau retragere a sprijinului pentru DSME”.
Concluzia conducerii Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co, din Coreea
"În comunicatul băncii se menționează clar două aspecte majore care subliniază faptul că DSME este șantierul numărul unu mondial cu capabilități superioare și competitivitate globală în construcția de LNGC, portcontainere de capacitate foarte mare și offshore, și de asemenea, problemele financiare cauzate de pierderi financiare și datorii nu vor avea impact pe termen lung în afacerile DSME și în fluxul de numerar.
În plus, KDB a dat asigurări că va implementa toate măsurile necesare în avans pentru a preveni orice fel de problemă care ar putea avea un impact negativ asupra operării companiei DSME.Vă asigurăm că activitățile DSME se desfășoară într-un mod uzual, fără sincope majore, iar activitatea va continua astfel încât toate proiectele construite deja sau contractate recent vor progresa și vor fi livrate așa cum au fost planificate”, concluzionează, astfel, Sung Leep Jung Preşedinte şi CEO al Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co.