Cel mai mare Mozaic din estul Europei, de o valoare inestimabilă, se degradează văzând cu ochii, ignorat de autorităţile constănţene. Un om de afaceri, iubitor al istoriei Constanţei, s-a chinuit ani de zile, singur, cheltuind sute de mii de euro, să reabiliteze Edificiul Roman cu Mozaic. A obţinut şi finanţare însă proiectul este blocat de aproape doi ani la primăria Constanţa.
Aproape cinci ani de zile a încercat constănţeanul Dan Frigiou să convingă autorităţile locale că Edificiul Roman cu Mozaic, din zona pieţei Ovidiu, are nevoie de reabilitare. Monumentul a fost consolidat şi modernizat ultima dată, cu fonduri uriaşe, în urmă cu 45 de ani, de către comunişti. Pe banii lui, Dan Frigiou a făcut şi „Proiectul de reabilitare a Edificiului Roman cu Mozaic prin consolidarea clădirii existente, modernizarea complexului muzeal şi valorificarea incintei existente prin crearea de spaţii cu funcţionalitate culturală”. A tocmit un arhitect, s-a căciulit la ministerul Culturii, reuşind, numai el ştie cum, să obţinele avizele. Din septembrie 2013 aşteaptă autorizaţia de construcţie de la primăria Constanţa.
Cu finanţare de afară, dar fără autorizaţie de la primăria Constanţa
Deşi nu i s-a cerut niciun un leu pentru reabilitarea monumentului, primăria Constanţa preferă, mai degrabă, să arunce la gunoi cel mai mare mozaic roman din estul Europei, decât să autorizeze proiectul. Dan Frigiou obţinuse ajutorul financiar al guvernului norvegian însă, în lipsa autorizaţiei de construcţie de la primăria Constanţa, contractul a expirat în luna aprilie a anului trecut. Obosit de lupta cu autorităţile locale şi mai ales dezgustat, Dan Frigioiu a părăsit Constanţa, a plecat pur şi simplu din ţară. Dar pasiunea pentru proiectul său de suflet este atât de mare încât şi din Suedia, unde s-a stabilit, încearcă să găsească fonduri pentru salvarea Mozaicului. Singurii susţinători care organizează, periodic, proteste cerând „Salvaţi de la distrugere Edificiul Roman cu Mozaic” sunt câteva organizaţii civice, ignorate şi ele de autorităţi.
Edificiul Roman cu Mozaic era mândria cetăţii Tomis
În locul în care se află azi centrul istoric al Constanţei, se întindea în secolele 4-5, după Hristos, centrul comercial al cetăţii Tomis. Pe malul înalt din faţa portului antic erau terase cu edificii, bazilici, băi, magazii, bazine pentru apă potabilă. Terasa de sus era ocupată de o uriaşă gară maritimă, pavată cu un mozaic multicolor, lucrat cu măiestrie de meşterii vremii, şi din care astăzi, se mai păstreaza aproape 800 mp. În epoca romano-bizantină, autorităţile cetăţii Tomis, proprietarii de nave, negustorii se întâlneau în sala fastuoasă a edificiului pentru a încheia tranzacţii comerciale, a participa la festinuri. Dedesupt se aflau 11 magazii pentru depozitarea mărfurilor care tranzitau bazinul Marii Negre şi al Marii Mediterane. In 1968, sub boltile acestor magazii au fost descoperite 120 de amfore pline cu substante aromatice, răşini şi lingouri de fier pentru atelierele din port.
„Cel mai mare şi unic Mozaic din Estul Imperiului Roman, alţii s-ar mândri cu el” Edificiul Roman cu Mozaic din Constanţa arată, astăzi, jalnic. Pereţii din sticlă sunt crăpaţi, tâmplăria metalică este ruginită, oricând se poate prăbuşi în capul turiştilor. La fiecare ploaie apa trece prin acoperişul găurit şi se adună, în băltoci, pe mozaicul roman. În fostele magazii de mărfuri, pline cu amfore, zac cadavre de pisici moarte şi aleragă şobolanii. Iarna e frig de crapă pietrele, vara se transformă în saună. Angajaţilor le este ruşine de vizitatorii care vin să admire unicul mozaic roman din estul Europei. „ E o ruşine pe obrazul Constanţei, la un moment dat cineva trebuie să ia taurul de coarne şi să rezolve o problemă care pur şi simplu este reprezentativă pentru oraşul ăsta. De ce? Pentru că este singurul şi cel mai mare mozaic păstrat, in situ, adică la locul lui, unde a fost construit iniţial, din estul Europei, din estul Imperiului Roman. Din suprafaţa iniţială de 2000 mp, sunt păstraţi aproximativ 750-800 mp. Ceea ce îl face unic în zona asta. Toate croazierele care vin pe Marea Neagră, pe Dunăre, turiştii trec pe aici. Alte oraşe din lume s-ar mândri cu asemenea nestemată” spune, supărat, arheologul Constantin Chera.
Dacă primăria Constanţa nu bagă niciun ban, de ce pune piedici?
La fel de supărat este şi Marian Bell, unul dintre cei mai buni arhitecţi din Constanţa, cel care a întocmit proiectul de reabilitare a Edificiului Roman cu Mozaic. De ani de zile bate la uşile Direcţiei de Urbanism a primăriei Constanţa. I se cer planuri peste planuri. “Edificiul arată jenant, le e ruşine şi turiştilor, geamuri sparte, mizerie, fără ventilaţie. Dacă ei, primăria, nu bagă un ban, de ce mai pun piedici? Nu am priceput. Iniţial, ne-am bucurat cu programul ăsta de finanţare din Norvegia, e o lucrare evaluată la 18 milioane de euro, dar ăsta trebuia să fie băgat până la 1 aprilie 2014, dar trebuia să ai autorizaţia până atunci. Ei finanţează ceva ce e sigur. Este o lucrare îngrozitor de grea nu numai pentru proiectant ci şi pentru execuţie. M-am gândit că o fi cineva care vrea să preia proiectul. Ia-l nenicule, nu am nimic împotrivă, dar dă odată autorizaţia că e păcat de monumentul ăsta atât de preţios” comentează, indignat, arhitectul Marian Bell.
Edificul Roman cu Mozaic se distruge cum s-au distrus şi alte monumente la Constanţa
Edificiul Roman cu Mozaic aparţine Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa din subordinea Consiliului Judeţean. Vicepreşedintele CJ Constanţa, Cristinel Darie, nu se împotriveşte reabilitării edificiului.” Ar fi bine, mai ales că noi nu dăm niciun ban, iar reparaţiile minore sunt treaba Muzeului de Istorie. Nu noi dăm autorizaţie de construire, ci primăria Constanţa”, se spală pe mâini, Cristinel Dragomir. Viceprimarul Constanţei, Decebal Făgădău, admite că cererea de autorizare a fost depusă în urmă cu un an şi opt luni. „Municipalitatea nu poate autoriza un proiect defectuos elaborat, şi incomplet”, a fost reacţia, apăsată, a viceprimarului, fără a oferi detalii. Asta în condiţiile în care proiectul a trecut prin furcile caudine ale inspectorilor şi specialiştilor din Ministerul Culturii, primind toate avizele. „Probabil că, în final, proiectul nu va fi autorizat. Moare. Edificiul se distruge. Ca şi toate vestigiile arheologice care s-au distrus aici, la Constanţa”, spune dezamăgit, arhitectul Marian Bell.