Sagrada Familia, sapata la temelie

Monumentala catedrala din Barcelona, amenintata de tunelul de metrou.

Arhitectii care supervizeaza lucrarile de constructie la Catedrala Sagrada Familia, emblema Barcelonei, sunt terifiati de un proiect al municipalitatii care prevede construirea unui tunel feroviar ce ar urma sa treaca pe sub edificiu, releva AFP.

Specialistii se tem ca opera suprarealista neterminata a faimosului Antonio Gaudi, la care se lucreaza inca din 1882, risca sa fie distrusa si incearca sa convinga oficialii sa renunte la acest plan. Calea ferata ar urma sa lege gara barceloneza Sants de una dintre garile din Madrid si, implicit, de reteaua franceza TGV, via Gerona.

Tunelul ar urma sa fie construit la cateva zeci de metri sub pamant, sub nivelul marii, si ar trece pe sub o extremitate a edificiului, dar unii experti sustin ca vibratiile care s-ar produce la trecerea trenurilor vor afecta in timp cladirea.

Terenul fundatiei s-ar putea surpa Proiectul l-a indignat pe arhitectul-sef Jordi Bonet, cel care supervizeaza continuarea lucrarilor la edificiul religios si a carui misiune este sa dea o forma definitiva constructiei.

Intr-un atelier situat sub cladire, Bonet are un model din gips al fatadei neconstruite a catedralei, cu ajutorul caruia incearca sa demonstreze ca tunelul ar trece la doar 1,5 metri de fundatia acesteia. El este de parere ca saparea tunelului, la o adancime de aproximativ 40 de metri, ar putea provoca surparea pamantului sub greutatea vastei cladiri, a carei fatada va include patru turnuri cantarind 22.500 de tone.

In ultimele saptamani, la Barcelona si Madrid au avut loc mai multe manifestatii de protest, la care au participat sute de profesori universitari si studenti spanioli. De asemenea, numerosi arhitecti straini au trimis scrisori de protest autoritatilor spaniole.

150 de ani de constructie

Capodopera neterminata

Finalizarea catedralei este prevazuta pentru 2026, centenarul mortii lui Antonio Gaudi, dar nu este exclus ca termenul sa fie amanat pentru 2030. Desi, la ora actuala, cladirea este in plin santier, expertii spun ca, incepand din 2008, aici se vor putea oficia ceremonii religioase.

Catedrala, inclusa in patrimoniul mondial al UNESCO, a fost afectata de lipsa fondurilor, iar constructia sa a fost oprita timp de 16 ani, dupa ce o manifestatie anticlericala a incendiat atelierul lui Gaudi, in anul 1936, distrugand planurile si sute de modele executate in gips.

Furnizarea fondurilor a fost reluata, iar cheltuielile sunt de aproximativ 1-1,5 milioane de euro pe luna. Monumentul atrage anual in jur de 2.500.000 de vizitatori.