Şefiii de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ne-au dat o veste proastă: mai multe porţiuni din autostrada care duce spre mare nu mai sunt sigure
Drumul spre mare ar putea fi mai lung din această vară, pentru că mai multe porţiuni sunt periculoase. Şeful Direcţiei Generale de Exploatare a Infrastructurii Rutiere, cel care se ocupă cu întreţinerea autostrăzilor şi DN-urilor, Radu- Munteanu Dumitru, a explicat, pentru EVZ, care sunt problemele pe cea mai tranzitată autostradă în perioada vacanței- Autostrada Soarelui.
Dacă sunt bani, lucrările se vor finaliza rapid
„De câţiva ani se discută de problemele pe A2. De la kilometru 12 până la kilometru 36 sunt probleme mari. Am demarat o expertiză. Nu facem toată autostrada, ne limităm strict la benzile de circulaţie, pentru că în acest moment ne-ar costa prea mult ca să refacem toată autostrada, adică şi benzile de urgenţă şi zona mediană”, a explicat directorul. Potrivit lui Radu Muntean Dumitru, trebuie înlocuit asfaltul. „Sunt zone care din maşină par bune. Dar măsurătorile şi microfisurile apărute nu mai corespund. Deja sunt periculoase aceste zone”, a conchis acesta.
Directorul a explicat că ar trebui refăcut şi parapetul, dar şi şanţurile. „Noi dorim să facem doar banda 1 şi banda 2, printr-o soluţie de frezare a asfaltului la o adâncime pe care o va stabili expertul. În limita fondurilor disponibile, vom face un contract multianual pe trei ani, pentru a putea reabilita această autostradă. Undeva în toamna sau primăvara viitoare, în funcţie de bugetul pe care îl vom avea”, a explicat directorul.
Şi pe raza DRDP Constanţa este nevoie de lucrări majore de înlocuire a stratului rutier pe Autostrada Soarelui. „Aici suntem mai avansaţi. Avem deja proiect tehnic făcut. Urmează să vizăm acest proiect la Compania de Drumuri şi urmează să facem achiziţia de servicii”, a mai explicat acesta.
Trei porţiuni cu probleme
Potrivit informaţiilor obţinute de EVZ, sunt necesare lucrări pe porţiunile dintre kilometri: 12-36, 64-96 şi 104-117. Lucrările se vor executa pe calea 1 şi 2 de circulaţie, pe motiv că nu sunt bani şi pentru banda de urgenţă. În ceea ce priveşte ultima porţiune, între kilometri 104-117, este semnat deja contract lucrările fiind făcute anul acesta.
Cum s-au construit 206 kilometri în 25 de ani
Construcţia drumului a început în era comunistă, pe vremea lui Nicolae Ceuşescu. Primul tronson, Fetești– Cernavodă, de aproximativ 18 km, a fost dat în folosință în 1987. Acest tronson include un complex sistem de poduri și viaducte de autostradă și cale ferată peste Dunăre și unul din brațele acestuia (Brațul Borcea). De fapt, autostrada trece pe lângă podul istoric de cale ferată construit de către Anghel Saligny în 1896, în timp ce noul pod folosit astăzi separă autostrada de calea ferată.
Lucrări blocate 5 ani
După căderea comunismului în 1989, construirea autostrăzii a continuat pentru o scurtă perioadă de timp, dar în cele din urmă, în 1993, a fost oprită din cauza lipsei resurselor financiare, pentru a fi continuată după 1998.
În 2004 au fost deschise traficului două noi tronsoane: București–Fundulea și Fundulea–Drajna Nouă, însumând aproximativ 106 km. La sfârșitul lunii iunie 2006, autostrada a fost dată în folosință și pe tronsonul Drajna - Fetești, însă numai pe două dintre cele patru benzi de circulație, pentru ca celălalt sens să fie terminat în anul următor.
În 2008, deși spațiile de servicii erau amenajate, nicio benzinărie nu era deschisă pe toată distanța între București și Cernavodă. Primele benzinării s-au deschis în vara anului 2009.
După deschiderea tronsoanelor dintre București și Cernavodă, lucrările au continuat pe restul de 52 km între Cernavodă și Constanța. Primii 19 km dintre Cernavodă și Medgidia au fost contractați de compania franceză Colas, înregistrând mari întârzieri. Ministrul român al Transporturilor Anca Boagiu a acuzat compania că nu vrea să lucreze, iar Colas s-a disculpat, declarând că așteaptă să primească răspunsuri pe chestiuni tehnice din partea Companiei de Drumuri, precum și terenuri expropriate pentru desfășurarea lucrărilor.
Autostradă cu o bandă pe sens
Compania de Drumuri a reziliat contractul cu firma Colas în aprilie 2011 și a demarat procedurile de reatribuire a proiectului. Ministrul Anca Boagiu a promis atunci că tronsonul Medgidia- Constanța va fi dat în exploatare în 2011, urmând să fie terminat în anul următor. În toamna lui 2011, 166 km din autostradă erau complet operaționali, iar din luna iulie 2012, întreaga distanță dintre București și Constanța, de aproximativ 202 km. În data de 19 iulie 2012, întreaga autostradă a fost dată în folosință, însă pe o porțiune de aproximativ 26 km, între Cernavodă și Medgidia, aceasta a fost circulabilă doar pe o singură bandă pe sens, vreme de 5 luni, până în 29 noiembrie 2012, când a fost terminată și a devenit circulabilă pe ambele sensuri de mers pe întreaga ei lungime.