„Rușine națională”: British Airways acuzată că profită de criză pe spinarea angajaților

„Rușine națională”: British Airways acuzată că profită de criză pe spinarea angajaților

Compania britanică este acuzată că vrea să concedieze o parte din personal pentru a-l reangaja cu salarii mai mici. Parlamentarii îi cer lui Boris Johnson să intervină.

Profită anumite companii mari de criza sanitară actuală?  Potrivit unora dintre parlamentarii și sindicatele britanice, răspunsul este categoric „da”.

Ei arată cu degetul spre British Airways, ale cărei rezultate recente indică o pierdere de 790 de milioane de euro în trimestrul al doilea, din cauza epidemiei de coronavirus.

În săptămânile și lunile care urmează, sindicatele se tem că patronatul va concedia o parte dintre salariați pentru a o angaja din nou după aceea, însă cu salarii inferioare, scrie La Tribune.

Ne puteți urmări și pe Google News

În jur de 30.000 de persoane s-ar putea găsi în situația de a fi obligați să semneze un nou contract, cu un salariu diminuat, pentru a-și păstra locurile de muncă.

Afectați în cea mai mare măsură vor fi angajații cei mai vechi, care beneficiază în prezent de un sistem de prime important.

Sindicatele avertizează că unii dintre acești angajați-reangajați ar putea pierde până la 43% din salarii.

La sfârșitul lui aprilie, British Airways avertiza că măsurile de izolare, încetarea activității și criza economică vor duce la eliminarea a 12.000 de posturi. Adică aproape un sfert din efectivele totale ale companiei.

La începutul lunii august, 6000 de plecări voluntare fuseseră deja înregistrate în rândurile stewarzilor și personalului de la sol.

În ceea ce-i privește pe piloți, sindicatele au obținut o puternică reducere a concedierilor: 270 din 1255 avute inițial în vedere.

În schimb, s-a acceptat o reducere salarială temporară de 20%, timp de doi ani, apoi de 8%, pe o durată nedeterminată pentru toți piloții.

În paralel, British Airways a primit 39 de milioane de euro din partea guvenului de la Londra prin intermediul mecanismului de șomaj parțial.

Însă negocierile privind salariile nu s-au oprit la porțile companiei. Un raport al Comisiei de Transporturi din Camera Comunelor vorbește direct de o „tentativă calculată de a profita” de criza sanitară.

Raportul denunță comportamentul British Airways, mergând până la a-l numi o „rușine națională”.

Liderul opoziției laburiste, Kei Starmer, i-a cerut premierului Boris Johnson să se ocupe personal de acest scandal.

De partea lor, sindicatele (prin vocea centralei Unite, care numără 1,4 milioane de membri) au lansat un apel la grevă în toamnă, evocând și posibilitatea unei acțiuni în justiție.

În fața acuzațiilor, compania britanică se apără. „Pandemia distruge locuri de muncă în toate domeniile”, spune ea, amintind că criza coronavirusului este „cea mai mare provocare cu care compania și industria (aeronautică) s-au confruntat vreodată”.

Până în prezent, Air France-KLM a anunțat posibilitatea de a desființa până la 12.500 de locuri de muncă, Lufthansa 22.000, American Airlines 25.000 ș.a.m.d.

Însă nici una dintre aceste companii aeriene nu a anunțat reduceri salariale.