Rusia reia producția de turbine de tancuri, după 30 de ani

Sursă: Tarpan | Dreamstime.com

Rusia reia producția de turbine de tancuri, după 30 de ani, ceea ce, potrivit specialiștilor, poate însemna că se pregătesc pentru un război de lungă durată.

Noile videoclipuri baltice de la uzina de turbine Kaluga, situată în regiunea rusă Kaluga, la o sută de kilometri sud-vest de Moscova, reprezintă un avertisment pentru Ucraina și aliații săi. Un avertisment că, cel puțin la nivel industrial, Rusia este hotărâtă să își mențină războiul împotriva Ucrainei, scrie Forbes.

Motor nou pentru tancuri

Videoclipurile prezintă muncitori din Kaluga care confecționează manual o cutie de viteze pentru un motor de tanc cu turbină cu gaz - primul model din ultimii 30 de ani. Se pare că scopul este de a produce o nouă turbină de 1.500 de cai putere.

Această turbină va fi folosită pentru propulsia tancurilor T-80 nou-construite pe care industria rusă insistă că le va produce.

Fabrica Uralvagonzavod din Omsk, Siberia, nu a mai fabricat un nou corp T-80 din 1991. Lucrările la turbina GTD-1250 a T-80, la uzina din Kaluga, de asemenea, au fost oprite în deceniile care au trecut de la prăbușirea Uniunii Sovietice.

Tancuri recondiționate cu motoare vechi

Timp de aproape 30 de ani, armata rusă și-a refăcut flota de T-80 cu corpuri și motoare vechi, recondiționate. Aceste corpuri și motoare încep în mod evident să se epuizeze, deoarece pierderile de tancuri rusești în Ucraina depășesc 2.000. Existau aproximativ 3.000 de tancuri active în toate forțele armate rusești atunci când Rusia și-a extins războiul împotriva Ucrainei în februarie 2022.

Uralvagonzavod produce doar câteva zeci de T-72B3 și T-90M noi în fiecare lună: mult prea puține pentru a compensa pierderile lunare de tancuri care se ridică în medie la o sută sau mai mult. Acesta este motivul pentru care, în vara anului 2022, Kremlinul a început să scoată din depozite sute de T-62 din anii 1960 și T-54 și T-55 din anii '50.

T-62-urile și T-54/55-urile, precum și T-72 Urals și T-80B-urile puțin mai vechi, sunt o soluție de rezervă. Unele primesc blindaje suplimentare; multe nu. Pentru a susține efortul de război în anul trei, patru sau cinci, forțele armate ruse au nevoie de tancuri noi, o mulțime de tancuri noi...

Când va fi gata noul T-80

Prin urmare, nu a fost surprinzător când, în urmă cu două săptămâni, Alexander Potapov, directorul general al Uralvagonzavod, a anunțat că firma sa va relua producția de T-80 de 46 de tone „de la zero”.

Este o întreprindere uriașă. În timp ce fabrica din Omsk are încă scule T-80 care zac pe undeva, trebuie să reactiveze sute de furnizori pentru a produce zecile de mii de componente necesare pentru a asambla un T-80. Aceasta include motorul cu turbină cu gaz.

În timpul producției inițiale a T-80, între 1975 și 2001, Kaluga a construit mii de motoare GTD-1000 de 1.000 de cai putere și GTD-1250 de 1.250 de cai putere pentru acest tip. O mie sau mai mulți cai putere este o putere mare pentru un tanc de 46 de tone: un T-64BV fabricat în Ucraina cântărește 42 de tone, dar are un motor diesel de 850 de cai putere, comparativ, anemic.

Noile tancuri, 70 km/oră

Excesul de putere al T-80 explică viteza mare a acestuia – 70 de kilometri pe oră - și consumul de combustibil proporțional, care îi limitează autonomia la 500 de kilometri. Întrebarea este de ce s-ar deranja Kaluga cu o nouă turbină de 1.500 de cai putere?

Atâta timp cât anumite forțe rusești - regimentele aeropurtate și de marină, de exemplu - apreciază viteza în detrimentul eficienței combustibilului, este logic că acestea doresc și mai multă putere pentru noile lor T-80. Un motor de 1.500 de cai putere ar oferi, de asemenea, unui T-80 de generație următoare un potențial de creștere mare. Uralvagonzavod ar putea adăuga tone de blindaj suplimentar fără să îngreuneze viteza de deplasare a tancului.

Activitatea de la Uzina de turbine Kaluga este un indiciu puternic că rușii sunt serioși în ceea ce privește construirea de noi tancuri. Nu se va întâmpla repede, desigur. Ar putea dura luni - sau chiar un an sau mai mult - pentru ca Uralvagonzavod să se echipeze complet pentru o serie de T-80 noi, modernizate.

Un an ar putea fi suficient de rapid pentru un război care nu dă semne de sfârșit, iar când Uralvagonzavod va fi în sfârșit gata să producă noi T-80, noile turbine GTD-1500 de la Kaluga ar putea fi și ele pregătite.