Tot mai mulţi analişti avertizează că suntem foarte aproape de un al doilea val de recesiune. Şi oficialii români recunosc că 2012 va fi un an dificil, în care creşterea economică va fi mult sub estimările din vară, de 3,5%. Premierul Emil Boc le-a recomandat românilor să fie cât mai chibzuiţi. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Winkle, românii se gândesc deja la ce cheltuieli să taie pentru a face faţă vremurilor deloc uşoare.
Retailerii de îmbrăcăminte şi încălţăminte vor avea probleme în perioada următoare, deoarece românii intenţionează să cheltuiască mai puţin pe haine în următoarele şase luni. Ei nu vor umbla, însă, la cheltuielile pentru mâncare şi produse alimentare, informează Agerpres, care citează un studiu întocmit de Winkle care analizează atitudinile consumatorilor în 12 ţări - Rusia, Brazilia, India, China, Canada, România şi state central şi vest-europene. Şi pe asigurările şi comunicaţiile mobile intenţionează românii să dea mai mulţi bani.
Consumatorii din toate statele au o atitudine similaă când vine vorba de bani. "A pierde bani este ca şi cum aş pierde pe cineva drag" - este atitudinea asumată de majoritatea respondenţilor. Pentru toţi, banii sunt un scop în viaţă, dar şi un instrument de responsabilitate faţă de familie.
Comparativ cu alte state, un procentaj mai mic dintre români au încredere în banca cu care lucrează, considerând serviciile şi tarifele băncilor ca fiind nejustificate.
În ceea ce priveşte modul cum se văd ei înşişi, consumatorii din România sunt mai veseli, optimişti şi spun mai des ceea ce gândesc, spre deosebire de consumatorii din alte state, cum ar fi Rusia, a precizat directorul Winkle pentru Europa de Est, Dragoş Sincă, potrivit Agerpres.