Romanii vand autoturisme second-hand europenilor

Pe site-ul german www.mobile.de, unul dintre liderii comertului auto second-hand, au aparut primele anunturi din Romania.

Romanii invata repede sa se foloseasca de avantajele aderarii la Uniunea Europeana si in materie de comert cu masini second-hand. Pe site-ul nemtesc www.mobile.de, unul dintre cele mai mari site-uri de profil din lume (intens accesat din Romania), au aparut la sfarsitul anului trecut si dupa 1 ianuarie 2007 mai multe anunturi pentru vanzarea de masini la mana a doua care se gasesc in Romania.

Acestea sunt destinate atat clientilor romani, cat si celor straini din Uniunea Europeana sau nu. Colegii nostri de integrare, bulgarii, nu s-au grabit inca sa-si faca reclama pe site-ul german. 

Pentru nemti Aderarea a simplificat, cel putin in teorie, atat procedurile de import ale unei masini second-hand, cat si pe cele de export catre statele din Uniune, iar acest lucru nu a trecut neobservat comerciantilor romani de masini uzate. Unul dintre anunturi propune un Volkswagen Transporter alb, masina gasindu-se la Zalau.

"L-am adus din Germania pentru cineva, nu m-am inteles la pret cu clientul si am pus anuntul inaintea Craciunului stiind ca va fi valabil 15 zile. Cum masina nu am inmatriculat-o in tara, dupa 1 ianuarie pot s-o vand foarte usor si unui neamt fara sa mai fie nevoie de formalitati suplimentare", spune Alin Banut, cel care a postat anuntul.

Cumparatori si din afara UE Este de asteptat ca de oportunitatea vanzarii de masini in Vest fara prea multa birocratie sa beneficieze in special parcurile auto romanesti. De altfel, cea mai mare parte a anunturilor de vanzare de pe site-ul nemtesc apartine unor firme specializate in comertul cu masini second-hand din Vestul tarii.

"Lucrez foarte mult pe acest site, cumpar masini de pe bursa respectiva. M-am gandit ca, asa cum eu vizitez site-ul foarte mult, sunt si altii care fac la fel", spune Sorin Suteu de la Auto Lider din Zalau.

El vinde un Golf IV din 2002 si spune ca a primit o oferta ferma din partea unui cumparator din Bosnia-Hertegovina. Pentru ca aceasta tara nu este membra a Uniunii, procedurile de export vor fi aceleasi  care au fost aplicate pana de curand intre Germania, spre exemplu, si Romania.

Plata pentru un anunt postat pe site se face in functie de numarul de accesari ale anuntului respectiv. Pentru firme, site-ul ofera posibilitatea deschiderii unui cont in Germania in care se varsa 1.000 de euro. La sfarsitul fiercarei luni din acel cont se extrage o suma ce reprezinta contravaloarea numarului de accesari ale anunturilor postate.

Afaceri blocate de taxa speciala Desi, teoretic, dupa aderare procedurile de import pentru o masina second-hand din Vest s-au simplificat, in practica lucrurile stau altfel. "Sunt cel putin 20 de firme serioase in Zalau care importa masini.  De la 1 ianuarie insa, din cauza taxei speciale pentru prima inmatriculare toate afacerile sunt blocate", se lamenteaza Suteu.

"Pur si simplu nimeni nu stie cum se aplica. Am intrebat la Administratia Financiara si ni s-a raspuns ca abia dupa 15 ianuarie vor putea sa ne spuna cum se aplica aceasta taxa", sustine comerciantul ardelean.