Intel România a făcut astăzi publice rezultatele unui sondaj de opinie realizat în România şi alte 15 ţări din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) despre rolul pe care dispozitivele mobile îl au în societate şi gradul de acceptare al utilizării lor în spaţii publice.
Intel România a făcut astăzi publice rezultatele unui sondaj de opinie realizat în România şi alte 15 ţări din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) despre rolul pe care dispozitivele mobile îl au în societate şi gradul de acceptare al utilizării lor în spaţii publice. Campania, denumită "Codul bunelor maniere în utilizarea tehnologiei mobile", îşi propune să determine cât de puternică este legătura dintre consumatori şi dispozitivele lor mobile (telefon, smartphone, laptop, tablet PC) şi care sunt nemulţumirile pe care oamenii le au în legătură cu folosirea incorectă a echipamentelor mobile în public.
Românii, cei mai mari consumatori de tehnologie mobilă dimineaţa
Potrivit rezultatelor studiului Intel, dintre toate ţările participante la studiu, românii sunt sunt cei mai grăbiţi să îşi verifice dispozitivul mobil la primele ore ale zilei. Astfel, aproape 80% dintre români îşi verifică dispozitivul mobil în fiecare dimineaţă înainte de a pleca spre serviciu. 45% dintre aceştia interacţionează prima dată în zi cu tehnologia înainte de a coborî din pat. 26% utilizează echipamentul mobil în timp ce servesc micul dejun. 8% dintre români folosesc tehnologia mobilă dimineaţa, înainte de a face duş. 5% declară că îşi folosesc terminalul mobil în drum spre serviciu, în mijloacele de transport în comun. 15% folosesc prima dată pe zi tehnologia mobilă când ajung la serviciu. Prin comparaţie, media celorlalte state participante la sondaj în ceea ce priveşte prima interacţiune cu tehnologia mobilă din zi este 67%.
Topul utilizării incorecte a telefonului mobil
Ce îi enervează cel mai mult pe români în privinţa utilizării telefonului mobil în spaţiul public? Potrivit rezultatelor studiului Intel, cel mai enervant este să asistăm la conversaţiile telefonice ale altora în mijloacele de transport în comun sau magazine (68%). Pe cel de-al doilea loc se situează ringtonurile enervante sau prea puternice (61%). Pe locul al treilea, românii situează tastarea în timpul şofatului (60%). Atitudinea românilor coincide din acest punct de vedere cu cea a celorlalte popoare participante la sondajul de opinie, ale căror medii au fost 67%-67%-57%.
La nivel personal, românii participanţi la studiul Intel admit în proporţie de 53% că au trimis mesaje sau au scris e-mailuri în compania altora, inclusiv în timpul întâlnirilor sau la masă. 52% au folosit dispozitivul lor conectat la Internet în dormitor. 47% admit că au pierdut şirul conversaţiilor şi contactul cu mediul înconjurător pentru că au ales să trimită mesaje în schimb. Cu aceste procente, românii depăşesc media celorlalte state din regiunea EMEA, unde procentajul este 46%-46%-32%.
17% dintre români au ocupat spaţiul public pentru o perioadă extinsă de timp, doar ca să îşi acceseze dispozitivul conectat la Internet (de exemplu în mijloacele de transport în comun sau cafenele). 13% dintre respondenţi au declarat că au vorbit tare la telefon în toalete publice. 8% au admis că au vizionat conţinut inadecvat în timp ce se aflau într-un spaţiu public. Românii depăşesc şi la această categorie de răspunsuri mediile celorlalte ţări participante la sondajul de opinie, respectiv 11%-10%-6%.
Verificarea telefonului în timpul unui film cu prietenii nu este o problemă pentru români, doar 9% dintre cei intervievaţi susţin că îi deranjează. Aducerea laptopului într-o minivacanţă de un weekend este considerat un lucru normal, doar 6% dintre români fiind deranjaţi de acest aspect. În schimb, respondenţii sunt deranjaţi într-o mai mare măsură (17%) de folosirea dispozitivelor mobile în dormitor, iar cea mai mare parte, 30%, sunt deranjaţi când cineva îşi verifică dispozitivele mobile în timpul cinei sau în timpul unei întâlniri cu prietenii (21%).
Se observă tendinţa de a fi conectaţi non-stop la o comunitate virtuală şi de a fi informaţi în timp real. Drept urmare, incidentele produse din cauza neatenţiei – atunci când o persoană se loveşte de alta pe stradă deoarece este ocupată să butoneze dispozitivul mobil – sunt acceptate: doar 10% dintre români o consideră o ofensă. Românii sunt mai deranjaţi atunci când cineva vorbeşte urât în public (32%) sau când fumează lângă ei (15%).
Românii, mai puţin manieraţi în utilizarea dispozitivelor mobile
40% din românii intervievaţi consideră că sunt extrem de manieraţi în ceea ce priveşte folosirea dispozitivului lor mobil. 59% sunt de părere că îşi folosesc gadget-urile în mod corect. Doar 1% admit că sunt lipsiţi de "maniere mobile". România se clasează sub media celorlalte state participante la sondaj în ceea ce priveşte gradul de respectare al "manierelor mobile".
Întrebaţi "Cum aţi califica în general «manierele mobile» ale populaţiei din ţara dumeavoastră?", românii au răspuns astfel: 8% - extrem de bune; 57% - bune, corecte; 35% - greşite. În concluzie, există o diferenţă foarte mare între ceea ce românii percep despre propriile maniere şi cele ale populaţiei din ţara noastră în general. Această tendinţă există şi la nivelul celorlalte state din regiunea EMEA, unde procentajul la răspunsuri a fost 11%-60%-29%.
"Rezultatele studiului relevă cât suntem de diferiţi ca utilizatori ai tehnologiei mobile şi cât de divers interacţionăm cu aceasta. Scopul sondajului a fost să ne arate ce rol au interacţiunile cu tehnologia în vieţile oamenilor, pentru ca ulterior să putem reflecta concluziile în modul în care dezvoltăm tehnologii Intel. Să ştim care sunt lucrurile care îi deranjează pe cei care folosesc tehnologia este la fel de important ca a identifica lucrurile care îi încântă. Studiul arată că într-adevăr, dispozitivele mobile sunt create pentru a fi parte a vieţii de zi cu zi. Trebuie doar să fim atenţi la propriile maniere în ceea ce priveşte utilizarea lor", a declarat Manuela Oprişan, PR Manager pentru Europa Centrală şi de Est, Intel.
Dispozitivele mobile, simbol al statutului social
Faptul că oamenii secolului al XXI-lea sunt din ce în ce mai conectaţi emoţional cu dispozitivele mobile este valabil şi pentru români. Întrebaţi dacă sunt de părere că dispozitivele mobile sunt simboluri care fie le indică statutul social, fie au menirea de a atrage atenţia, 67% din cei intrevievaţi au răspuns afirmativ, procent care ne situează între primele locuri în topul celor 16 ţări participante la studiu. Legătura emoţională cu dispozitivele mobile este atât de puternică încât nu am exagera numind-o dependenţă. 33% din români sunt dispuşi să renunţe la ciocolată sau dulciuri, decât să trăiască o săptămână fără gadgetul lor. 23% ar renunţa la cafea, iar 19% la zile de concediu! 21% ar renunţa chiar la partener decât să experimenteze o săptămână fără terminalul lor mobil.
Cu toate acestea, există limite ale acceptării noastre vizavi de manierele de utilizare ale tehnologiei mobile. 53% din români sunt de acord că este necesar un Cod al bunelor maniere de utilizare a tehnologiei mobile în spaţiile publice. Pentru a susţine această opţiune, 42% declară că au fost deranjaţi sau stresaţi de către cineva care a folosit în mod necorespunzător un telefon, laptop sau tablet PC în public.
"Manierele mobile" şi social media
Social media, care generează o parte semnificativă din traficul pe dispozitive mobile, solicită, conform studiului Intel, "maniere mobile" mai exigente. Românii consideră că cel mai mare "păcat" în spaţiul social media este folosirea contului altei persoane pentru a face o farsă. 59% sunt de părere că o încălcare a bunelor maniere în social media este dezvăluirea în exces a detaliilor personale. De asemenea, pentru 58% din românii respondenţi, a eticheta ("tag") persoane în poze neonorante fără permisiunea acestora este o altă încălcare gravă a principiilor social media.
Totodată, 25% cred că a ignora cererea de prietenie a cuiva este un gest ofensator pe reţelele de socializare. 13% au această părere despre utilizarea unei imagini cu copii sau animale ca fotografie de profil, iar 12% sunt de părere că a răspunde târziu la un mesaj, post sau tweet este dovada lipsei bunelor "maniere mobile".
În ceea ce priveşte timpul pe care şi-l petrec pe contul de social media, 7% din români declară că îşi verifică statusul mai mult de o dată pe oră. 25% spun că fac acest lucru mai mult de 3-4 ori pe zi, 38% o dată pe zi, iar 29% o dată pe săptămână sau mai rar. Procentajele răspunsurilor românilor la întrebările despre reţelele de socializare sunt foarte asemănătoare cu cele ale celorlalte 15 ţări din studiu.
Studiul a fost realizat online, în luna mai 2011, de Redshift Research. În total au fost intervievate 12.761 de persoane din 16 state din regiunea EMEA. Din România au fost intervievate 500 de persoane, 49% dintre acestea având vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani. 40% dintre cei intervievaţi sunt angajaţi şi lucrează peste 35 de ore pe săptămână, iar 28% sunt studenţi. Majoritatea lucrează într-un birou. Intel este una dintre cele mai puternice companii din lume în industria computerelor.